Aktiivista verkkoyhteisöä ja mainontaa

Käväisin tänään kuuntelemassa A-lehtien verkkoseminaarissa Demi.fi:n päätoimittajaa Jenni Lietoa. Tilaisuus oli suunnattu mainostajille, joten sisältökin oli tietysti tehty sitä ajatellen.

Demin sivuilla on yli 50 000 kävijää viikossa, joista kaksi kolmesta käy kerran päivässä tai useammin. Noin puolet viettää sivustolla kerrallaan aikaa yli 20 minuuttia. “Demittäjät” saavat sivuilta tarpeelliseksi kokemaansa vertaistukea ja kaveripiirin kanssa hengausta. Ja onhan sivuilla kieltämättä todella aktiivinen keskustelupalsta, jossa aiheet ovat laidasta laitaan.

Sinällään kiintoisasti Lieto sivusi myös rekrytointia. Hän kehotti olemaan mukana verkossa, ja jos ei itse ole, niin sitten seuraavalla kerralla rekrytoimaan henkilön, joka on tehnyt Facebookiin profiilin ihan huvikseen ja sen lisäksi on mukanan muissakin nettiyhteisöissä.

Verkkokeskusteluja ja kuluttajamielipiteitä ajatellen Lieto kommentoi sitä, ettei negatiivistakaan kritiikkiä kannata pelätä. Se, että joku moittii ripsiväriä netissä, ei ole mitenkään kauhea asia.

Eli kuten itse sen muotoilen: tuotteista keskustellaan myös kahvipöydissä ja kavereiden kanssa, mutta sitä yritykset eivät vain pääse kuulemaan. Netistä sitä kritiikkiä sentään saa napattua esiin.

Tilaisuudessa puhui myös Mediaedge CIA:n Joni Leimala. Verkkomarkkinointipuheet seurailivat tuttua rataa: pelkkä bannerimainonta ei riitä, Googlen ykköspaikkaa ei voi ostaa, netinkäyttäjät ovat monipuolista sakkia, kuluttajia ei osata kuunnella. Kuluttajille pitää tarjota nettisivuilla lisäarvoa, netistä ostetaan jo kohtuullisen merkittävästi (keväällä suomalaisten kuukausittainen verkko-ostoksiin käyttämä summa oli 240 euroa, miehet naisia enemmän), verkkomarkkinointi vaatii strategiaa.

Leimala totesi hakukonemarkkinoinnin olevan kovasti kasvava osa-alue. Esimerkiksi televisiomainosten yhteydessä näkyy piikki Google-hauissa, joten onhan se järkevää hyödyntää. Lisäksi Leimala mainitos, että sosiaalinen media (sis. blogit) syrjäyttävät yritysten ja kuluttajien välisiä perinteisiä kommunikaatiokanavia, siis kirjeiden lähettelyä ja puhelinpalveluita. Minäkin toivon, että yritykset oikeasti nyt heräisivät nettiasiakaspalveluun panostamiseen.

Esitykseen kuului myös “The Break Up” -video, jonka itse linkkasin toukokuussa. Kyseisestä pätkästä on tainnut todellakin tulla suosittu lisä erilaisiin yritysten ja kuluttajien välisissä esityksiin.

One thought to “Aktiivista verkkoyhteisöä ja mainontaa”

Comments are closed.