Innokas työntekijä keskustelupalstaspämmäyksen takana?

Päivän Hesarin Hinta & laatu -sivuilla (D 3) sekä lyhyemmin verkossa on Jussi Laitisen kirjoittama juttu “Mainostoimisto jäi kiinni piilomarkkinoinnista verkossa”. Juttu käsittelee nettikirjoittelua, jossa keskustelupalstoille laitetut, tiettyjä sivustoja kehuvat viestit paljastuivat samasta lähteestä olevaksi ja jäljet johtivat mainostoimisto HeyDayhin. Aiheesta sain viime marraskuussa tietää Viimalta ja sen pohjalta itse kirjoitin blogiin.

Jutun mukaan YleX:n keskustelupalstan käyttäjät ihmettelivät spämmiviestejä ja moderaattori selvitti, kuka viestien takana on.

Juttuun on saatu kommentti myös HeyDayn toimitusjohtalta Oskari Heikeliltä.

“Heydayn toimitusjohtaja Oskari Heikel on asiasta hyvin niukkasanainen. Hänen mukaansa viestien takan on yksittäinen työntekijä, joka halusi saada julkisuutta omilla töilleen. “Olemme tehneet kaikkemme estääksemme vastaavaa tapahtumasta uudestaan.”

Heikel ei halua vastata kysymyksiin muun muassa siitä, saako HeyDay asiakkailtaan bonusta kampajasivustojen kävijämäärien perusteella. – – -“

Heikel ei kommentoi sitäkään, miksi Heyday on halunnut sensuroida YleX:n foorumista keskusteln, jossa piilomainonta paljastuu.”

Mutta siis edelleen hyvä oppitunti siitä, miten nettikeskusteluissa ei kannata markkinoida. Ja jos Heydayssa on oikeasti ollut kyse siitä, että työntekijät ovat halunneet saada mainosta omalle työlleen, niin todellakin on syytä ohjeistaa henkilökuntaa kunnolla.

Lisäys: Myös Viima on taas kirjoittanut lisää aiheesta.

Tagged: Tags

5 Thoughts to “Innokas työntekijä keskustelupalstaspämmäyksen takana?

  1. HeyDay oli vaan kömpelö ja jäi kiinni. Mistä me tiedetään, että sama toiminta ei jatku ja ovat vaan oppineet säännöstelemään viestimistään.

  2. Niinpä, selitys ei ole mitenkään uskottava. Ehkä jatkavat jollain tavalla, mutta ainakin maine sai melkoisen kolauksen.

  3. Musta tuo kiinnijäänti oli parillakin tapaa hyvä juttu. Ensinnäkin epäilen, että alan toimistoissa tehdään tuota paljon, etenkin kun muitakin “harmaalla alueellia” liikkuvia ratkaisuja on käytössä. Saitteja mainostetaan kilpailusivuistoilla kun niiden pitäisi löytää kohderyhmänsä muita kautta ja kävijöitä omiin proggiksiin saatetaan kerätä omien meililistojen kautta. Kun on luvattu asiakkaalle tietty määrä kontakteja ja huomiota, niin on hirveä kiusaus käydä markkinoimassa omaa “tosi hyvää juttua” piilonimellä palstoille. Hyvä muistutus niille “ammattilaisille” jotka ovat tehneet samaa tai asia on käväissyt mielessä. Toisaalta taas hesarin juttu muistuttaa käyttäjiä medialukutaidosta ja siitä että kömpelön näköisestikin tehdyt jutut saattavat olla osa välineen hallitsevien markkinointi-ihmisten kamppista.
    Mielenkiintoista mitä muuta tulemme kuulemaan aiheen tiimoilta nyt kun pää on avattu.

  4. On joka kerta yhtä virkistävää havaita, millainen on kirjoitetun tekstin voima. Yksittäisen mainostajan silmissä riittää, että käyttää tekonuorekasta kieltä; käytännössä vakkarit käräyttävät teeskentelijät parissa minuutissa. Siinä miettimistä niille, joiden mielestä nettikeskustelu on sosiaalisesti kontrolloimatonta ja normivapaata 😉

  5. Norppa & Miia, hyvä kommentteja. Kai näitä tiettyjä juttuja pitää kokeilla ja polttaa näppejään, ennen kuin opitaan, miten kannattaa toimia.

Comments are closed.