Olen ollut mukana Porkkanamafian toiminnasta alusta asti. Ekassa, viime syksynä järjestetyssä tempauksessa, hääräsin viestinnällisiä asioita, sitten olin pari kuukautta kuvioista poissa, kunnes taas jossain vaiheessa palasin netti- ja viestintätoimiin.
En ole kovin suuresti osallisuuttani Porkkanamafiaan esitellyt, sillä koen kai sen vain yhdeksi luontevaksi sivujuonteeksi oman elämäni netti- ja kuluttaja-aktiivina. Nyt taitaa kuitenkin olla aika tiivistää ajatuksia enemmän.
Porkkanamafian toiminta on Suomessa vajaassa vuodessa mennyt hämmästyttävän aktiiviseksi. Tempauksia on järjestetty lukuisilla paikkakunnilla, esimerkiksi Tampereella jo useampi, ja monessa muussa kaupungissa yleensä kahvilaan tai ravintolaan liittynyt tapahtuma: Mikkeli, Jyväskylä, Joensuu, Lahti, Oulu, Turku…
Netti vaikuttaa merkittävästi
Netti on tietysti ollut Porkkanamafian merkittävässä roolissa alusta alkaen. Carrotmob-video oli varmasti yksi merkittävä tekijä, jonka avulla pystyi ymmärtämään, mistä on kyse. Minä törmäsin siihen Roope Mokan Jaiku-viestissä. Idea sai netissä laajaa kannatusta (ja ilmeisesti sellaisten ihmisten parissa, joilla on nettivaikutusvaltaa), ja sen myötä pyörä lähti pyörimään.
Hintikan Kari kirjoitti Porkkanamafian, silloin vielä Carrotmobin, leviämisestä ja kansalaisvaikuttamisesta netin kautta heti toiminnan alkutaipaleella.
Ensimmäinen tempaus onnistui mainiosti, ja ilmeisesti innosti ihmisiä muillakin paikkakunnilla. Porkkanamafia näyttää kolahtavan monilla paikkakunnilla kaltaisiini kolmekymppisiin tai vanhempiin, joilla on jo kokemusta, verkostoja ja halua toimintaan.
Matkaan mahtuu mutkia ja vaikeuksia
Mutta eihän mikään toiminta ole pelkkää hehkutusta ja onnistumisia. Porkkanamafia on saanut paljon myönteistä julkisuutta, mutta alkuinnostuksen jälkeen pitäisi saada into säilymään ja myös uusia, toiminnan kehittämisestä ja ideoinnista kiinnostuneita ihmisiä mukaan. Kuten tavallista, moni sanoo, että hemmetin kiva juttu ja joo, kiinnostaa, mutta käytännön toiminta on tietysti sitten jo melkoisesti suuremman harppauksen takana.
Viestinnässä mukana olevana koen jatkuvaa harmistusta siitä, miten viestintä ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla: tietoa on siellä, täällä ja tuolla, mutta silti se ei tavoita eikä ole aina kovin helposti saatavilla. Muun muassa tätä pohdittiin ensimmäisessä eri paikkakuntien aktiiveja koonneessa Porkkanamafian “superkokouksessa” Tampereella viime perjantaina (josta hieman rapoa Qaikussa).
Kiinnostukseni kohteita ja mainioita ihmisiä
Miksi sitten itse olen tässä mukana? Ei kyse ole tietysti pelkästä halustani uskoa Porkkanamafian kuluttajille luomaan vaikutusvaltaan. Porkkanamafia liittyy vahvasti kuluttajiin, sosiaaliseen mediaan, ekologisuuteen ja viestintään, ja näistä kaikista olen kiinnostunut. On kiehtovaa seurata, miten Porkkanamafia on syntynyt, kehittynyt ja kasvanut, millaisia ongelmia kohdataan ja miten ne ratkaistaan tai miten asiat organisoituvat ilman virallista organisaatiota.
Enkä todellakaan vähättele ihmisten merkitystä: mukana on saanut pysymään porukka eli erittäin hyvät, fiksut ja hauskat tyypit.
Oma riskinsä on tietysti siinä, että ydinjengi muotoutuu liian tiiviiksi, jolloin uutena on hankala hypätä mukaan, kuten helposti monessa porukassa käy. Mutta toivottavasti uusia, innokkaita tyyppejä riittäisi: jos juuri sinä olet kiinnostunut, niin ota yhteyttä esimerkiksi minuun.
Kyse ei ole siis todellakaan vain yksittäisten kuluttajatempausten järjestämisestä. Minä, kuten ilmeisesti moni muukin aktiivi, uskoo, että tämänkaltaisella toiminnalla voitaisiin vaikuttaa yritystoimintaan myös tempauksia enemmän. Ajatuksena on siis se, että kun yritysten energiansäästöä ja kuluttajien vaikutusmahdollisuuksia tuodaan näin esiin, niin se ehkä voisi vaikuttaa syvemminkin.
Tietojeni mukaan Porkkanamafiasta on tekeillä useampikin opinnäytetyö, eli analyysejä toiminnasta lienee pian luvassa.
Toimintaa Ilmastomaajoukkueessa ja Tavastialla
Nyt Porkkanamafia tempaisee ensi kertaa kansallisella tasolla Ilmastomaajoukkueen mukana eli tuulivoiman puolesta. Tämähän on todella hieno kampanja, ja juuri tällaisen kautta Porkkanamafiakin voi osoittaa tehoaan.
Helsingissä on ensi viikolla “perinteisempi” tempaus eli livemusiikkia kolmen bändin voimin Tavastialla (liput 10 e). Tulkaahan sinnekin!
Lisäksi olen ensi keskiviikkona YleX:n Tänään -ohjelmassa n. klo 12.20 alkaen juttelemassa Porkkanamafiasta.
Jee. Tämänkaltaisia PM-pohdintoja olen kaipaillutkin 🙂 Qaikusta ja wikeistä löytyy keskustelua, mutta ne jäävät aika piiloon.
Erkka, hyvä, että kelpasi 🙂 Kuten tuossa kirjoitin, niin viestinnällisiä haasteita riittää todella paljon, niin Porkkanamafian sisäisessä kuin ulkoisessa. Lähiaikojen tavoite olisi koostaa yhteen edes tiedot siitä, mitä on tehty, missä ja mitä Porkkanamafian tuottamilla rahoilla on tehty.
Ei kannata ottaa ylimääräistä painetta viestinnästä, *klassikko!* muiden mielestä se epäonnistuu aina vaikka siihen kuinka panostaisi. Jos jokaiselle menee kertomaan asiansa kotiin ja pitää samalla kädestä, voisi olla sellainen editysaskel että joku kokisi viestinnän joskus onnistuvankin ja viesti kopsahtaisi perille. (EHKÄ.)