Olin tänään haastateltavana Hesarin Nimiä tänään -sivun Teemapäivä -juttusarjaan. Juttu tulee julki Älä osta mitään -päivänä eli nyt perjantaina.
Juttusarjassa haastateltavat siis kertovat suhteestaan päivän teemaan varsin lyhyesti. Minä höpisin kaikenlaista kuluttamisesta ja blogikirjoittelusta. Jos itse laatisin nyt jutun, niin ehkä se olisi jotain alla olevan kaltaista (ja todennäköisesti hyvin paljon jotain muuta, kuin mitä puhuin).
– – –
“Blogikirjoittaminen on elämyskuluttamista”
Kuluttajaekonomian jatko-opiskelija, blogikirjoittaja Mari Koistinen, 29:
Olen vuosia sitten määritellyt itseni kuluttajana “vaaleanvihertäväksi egoistiksi”, ja se pitää edelleen paikkansa. Tiedostan eettis-ekologiset näkökulmat mielestäni kohtuullisen hyvin, mutta lopullinen ostopäätös tapahtuu usein muilla perusteilla.
Älä osta mitään -päivässä ja Kulutusjuhla.comin blogikirjoittelussa on mielestäni nähtävissä tiettyjä samoja piirteitä, vaikka nimet ovatkin hyvin erilaiset. Molemmissa halutaan pysäyttää ihmisiä hetkeksi miettimään arkisia kulutusvalintoja. Elämysten kuluttamisen puolesta on helppo puhua niin blogissa kuin teemapäivänä, sillä kyllähän kaikki tietävät, ettei tavaroiden ostaminen loppujen lopuksi tee onnelliseksi.
Toki usein ostan hetken mielijohteesta jotain kivaa. En tästä halua syyllistää itseäni enkä muita, mutta välillä on paikallaan pohtia, miten vähällä roinalla itse asiassa voi tulla hyvin ja täysin onnellisesti toimeen.
Elämysten ongelmana on se, että aina niitä ei edes ajatella kuluttamiseksi. Toisaalta nautitut elämykset eivät näy ihmisestä ulospäin. Kuluttamisen yksi merkittävä osa on se, että viestin muille, millainen ihminen olen. Kun ostan tietynlaiset kengät ja kuljen ne jalassa, muut voivat päätellä minusta jotain.
Sen sijaan rockklubin keikka, taidenäyttely tai piknik kavereiden kanssa ei minusta millään tavalla ulospäin näy. Itsekin olen pitänyt kädessäni festareiden ranneketta monta viikkoa tai ostanut tapahtumasta t-paidan. Varmasti taustalla halu esineellistää elämys ja näyttää muille, että näin minä kulutan.
Itselleni mielekästä, elämyksellistä kuluttamista on esimerkiksi ystävien kanssa oleminen ja tekeminen. On aina mukavaa kokoontua kaksin tai isommalla porukalla syömään ja juttelemaan.
Myös blogit, niiden kirjoittaminen ja lukeminen on elämyksellistä kuluttamista. Se ei käytännössä maksa mitään, mutta ainakin itselleni voin uskotella jättäväni jonkinlaisen jäljen virtuaaliseen maailmaan. Samalla luon suhteita, joista on iloa myös verkon ulkopuolella.
Lisäki blogitekstit ovat, kuten kuluttaminenkin, keino osoittaa muille, millainen olen, ja tietysti vielä todellisuutta parantelevana versiona.
Jatko-opinnoissani olen kiinnostunut siitä, miten ihmiset kirjoittavat arkisissa blogeissaan kuluttamisesta: kuinka he kuvaavat hankintojaan tai palvelukokemuksiaan ja millaisen osan tai merkityksen kulutus kokonaisuudessaan saa blogeissa. Toisaalta on kiehtovaa, että monet blogit käsittelevät jotakin tiettyä brändiä tai tuoteryhmää.
Kuvateksti: Kahvikupillinen hyvässä seurassa voi olla nautinnollinen kulutushetki Mari Koistiselle.
Näinhän se on, mutta kovin usein kuluttamisesta puhuttaessa ajatellaan ensisijaisesti ostoskärryjä, kauppajonoja, tavarahyllyjä tai vastaavia, eikä museoita, konsertteja, kahviloita, keilausiltaa jne.
Eikä sen elämyksen tietenkään tarvitse olla aina edes ostettu kulutuspalvelu: se voi olla aivan ilmainen, kuten kävely luonnon keskellä tai tuttujen kanssa vietetty ilta.