Tutkimusyhtiö Deloitte kannustaa raportissaan (pdf) ajan henkeen sopivasti kysymään kuluttajien mielipiteitä.
“Companies could either analyze discussions on Internet forums or ask consumers directly to rewiev new movies, plays and restaurants, rather than just rely on the opinions of professional journalists. This approach could create a more interactive and intimate relationship with customers.”
Raportissa nähdään tietysti esimerkiksi käyttäjälähtöistä sisältöä, arvioita ja suositteluita tarjoavat nettisivut yhtä tärkeämmiksi tutkimus- ja markkinointikanaviksi.
Samalla todetaan yhtä lailla vähemmän yllättävästi, että tänä vuonna blogien lukijaliikenne keskittyy tiettyyn joukkoon, ja moni saa havaita kirjoittavansa lähinnä itselleen.
“In 2007, the majority of blogs and bloggers, while being available the billion Internet users around the world, may well find themselves ignored by most of that number.”
Moni blogisti ei varmasti tästä edes välitä, sillä kaikki eivät todellakaan halua olla niitä paljon puhuttuja kansalaisjournalisteja.
Tutulta kuulostavasti raportissa myös ennustetaan, etteivät blogt tai muu käyttäjien tuottama sisältö ole varsinaisesti uhka perinteiselle medialle, vaan tarjoaa mediayhtiöille mahdollisuuksia, jotka olisi opittava hyödyntämään.
“The more media companies take on oppurtunistic stance toward user-generated content, the more they are likely to be able to exploit its potential value. The industry should consider, for example, how such content can be incorporated into tradiotional media formats.”
Lainaukset ovat Media Predictions 2007 -raportin sivulta 6. Vinkin raportista löysin Arvopaperin uutisesta.