Ruotsalainen PR-toimisto Mahir on tutkinut blogitekstien vaikutusta lukijoiden ostokäyttäytymiseen (via):
“Bland annat hävdar närmare 60 procent att de genomfört ett köp efter att ha läst om en produkt på en blogg. Undersökningen visar också att förtroendet för bloggarnas kunskap och den upplevda kvaliteten på bloggarnas innehåll är mycket högt, vilket kan vara en del av förklaringen till att bloggläsandet i så hög grad leder till faktiska köp.”
Eli juuri sitä samaa, jota olen jo varmaan kyllästymiseen asti toistellut: blogaajista muodostuu vastaava puskaradio kuin mistä tahansa muusta yhteisöstä. Luotan erityisesti jollain lailla tutuksi kokemani blogaajan kommentteihin ja kokemuksiin yhtä lailla kuin kenen tahansa ns. IRL-kaverin.
Kävin etsimässä käsiini Mikan Absolut-blogissa mainitun Dagens Nyheterin artikkelin (Ekonomi, s. 13, toimittajana Anne Parichart Eriksson), ja juttu sisälsi mielenkiintoista tietoa naapurimaamme blogeista ja blogimainostuksesta.
Kysely oli tammikuun lopulla toteutettu niin, että 25 suosittua blogia seuraavaata, runsaalta 1 700 vastaajalta oli kysytty, miksi ja kuinka he lukevat näitä blogeja. Vastaajista kolme neljäsosaa oli naisia.
- 87 % lukee blogeja huviksi ja ajankuluksi
- 84 % lukee blogeja päivittäin
- 82 % mielestä blogien vinkit ja jutut ovat hyviä tai todella hyviä
- 75 % luottaa blogaajan aihealueen tuntemukseen
- 59 % on joskus ostanut tuotteen saatuaan vinkin jostain blogista
- 87 % uskoo, että blogeissa on luotettavaa tietoa
- 47 % sanoo, ettei mainonta blogissa vaikuta luotettavuuteen; 30 % mainonta vähentää luotettavuutta, 6 % lisää luotettavuutta, 17 % ei vastannut
Juttuun haastateltu Mahir-toimiston Fredrik Pallin toteaa, että blogaajat voisivat hankkia rahaa mainoksilla ilman, että menettäisivät kovinkaan montaa lukijaa. Ruotsissa yritykset tekevät jo pienissä määrin oikeaa yhteistyötä blogaajien kanssa, mutta tarkempaa tietoa Pallin ei paljasta.
H&M uskoo blogimarkkinointiin
H&M sen sijaan kertoo yrityksen ensimmäisestä blogi-pr-kampanjasta: 15 muotiblogaajalle oli annettu mahdollisuus arvioida tuotteita ennen niiden tuloa kauppoihin. Yrityksen mukaan blogien avulla tavoitetaan nuoria ja saadaan laajemi näkyvyys, ja tavoitteena on rakentaa blogaajien kanssa pitkäaikaisempaa yhteistyötä.
Lisäksi juttuun on haastateltu Hannahsthlm-muotiblogin Johanna Törnqvistiä. Hän kertoo saavansa yrityksiltä muutamia sähköposteja viikottain, ja lisäksi yritykset ovat lähettäneet hänelle tuotteita, jotta hän kirjoittaisi niistä. Blogaaja on saanut yrityksiltä myös tarjouksia siitä, että jos Johanna mainostaa, niin hänelle lähetetään tuotteita.
Johannan mukaan valtaosa tuotteista, joista hän kirjoittaa, ovat kuitenkin sellaisia, jotka hän on itse löytänyt. Hänen lukijansa eivät kuitenkaan saa tietää, onko jonkun tuotteen taustalla pr-kampanja. Johanna sanoo valitsevansa aina itse, kirjoittaako vai ei, eikä tunne, että häntä pakotettaisiin jonkin tuotteen mainostamiseen.
Suomi tulee perässä?
Varmasti suomalaisiin blogeihinkin markkinointi tekee tuloaa, kunhan vauhtiin päästään. Toistaiseksi en ainakaan ole kuullut tuollaisista merkittävimmistä pr-toiminnoista, mutta jos joku lukija tietää, niin voisi vinkata.
Oman tutkimuksen kannalta pohdin, että ehkä joku vastaava kysely suomalaisissa blogeissa voisi toimia edes jonkinlaisena pienenä alkusoittona: ei välttämättä mitään vankkaa tieteellistä pohjaa, mutta hieman hahmottelua siihen, missä täällä mennään.
Kuulostaisi oleelliselta, että bloggaaja mainitsisi jos hän on saanut tuotteen näytelahjana. Perinteisessä mediassa, kuten aikakauslehdissä, käytännössä kaikki esitellyt tuotteet on lähetetty toimituksiin ilmaisina (riippuen arvosta tietenkin) lehdistötiedotteen kera. Tämä on yleisesti tiedossa, joten sitä ei tarvitse mainita. Jos taas bloggaaja saa silloin tällöin ilmaislahjoja, voisi olla oleellista kertoa siitä lukijoidenkin vuoksi.
Olen ihan samaa mieltä. Ainakin itse tekisin niin, että kertoisin blogissa, jos olen saanut tuotteen.
En kyllä aina ole ihan varma siitä, tajuavatko ihmiset, miten lehtijutut rakentuvat, eli sitä kaikkea taustalla vaikuttavaa ilmaistuotteiden, puffaamisen yms. maailmaa. Mutta blogeissa tämä raja on todellakin helppo tehdä selväksi ja mielestäni oleellisella tavalla lisäisi blogaajan uskottavuutta.
On tuota harrastettu jo Suomessakin – se ei vaan välttämättä näy markkinointina sinänsä, koska se tehtiin osana kokonaisuutta.
Pirkka.fi rakennettiin pari vuotta sitten hyvin blogimaisen ilmaisun varaan ja tukevasti siihen kulttuuriin sitoutuen. Käytännössä tuo “kulttuuriosaaminen” näkyi mm. neuleolympialaisten tukemisena. Ja idea sponorointiin tuli nimenomaan silloisen Pirkka.fi:n toimituksesta, joka vain piti hommaa riittävän hauskana. Vastaavia vähän pienempiä tempauksia oli useitakin.
H&M:n kamppis on minusta suoraan sanottuna vähän kökkö. Tekisivät omaa blogiaan sen sijaan, että asettavat bloggaajia keskenään eri asemiin valikoimalla omaa “valiojoukkoaan” tai inner sanctumia.
Myönnän, etten Pirkan konseptiin ole tutustunut muuta kuin vilkaisemalla joskus niitä blogeja: itseäni ei vain suuremmin kiinnostaneet, koska olivat kuitenkin kaupallisen saitin alla. Myös neuleblogit ovat jääneet pois kiinnostuksestani, vaikka iso porukka ovatkin
Onhan se firmalle eri asia tehdä oma blogi kuin pyrkiä hyödyntämään jo blogistien verkostoa. Uskoisin, että konsepti voi toimiakin, kunhan se joukko on riittävän suuri: tällöin ei tule fiilistä, että vain pientä porukkaa suositaan, vaan blogeja lukevat saavat toimia testiryhmänä, joka voi välittää niin hyvät kuin huonot kokemukset muille. Jos vaikka 30 tekniikasta tai käytettävyydestä saisi testattavakseen Nokian kännykät ja kirjoittaisivat niistä, niin sehän olisi vain mainiota tietoa. (Tämäntyyppistä toimintaahan on jo käsittääkseni suuressa maailmassa harrastettukin jonkin verran.)
Firman oma blogi on aina sen oma blogi, ja ainakin itselläni heti tulee ajatus, että se puffi on “liian suoraa”. “Riippumattomamman” blogistin kautta kuvittelen saavani kriittisempää ja rehellisempää mielipidettä.
http://www.puhelimeni.fi/uutiset/
Heillä on ilmeinen pyrkimys saavuttaa markkinoijaa kiinnostava asema suomessa. En ole katsonut tarkemmin tekevätkö he jo yhteistyötä puhelinvalmistajien kanssa…