Miia on kirjoittanut mainiosti:
“- – – hämmästyttävää on, kuinka paljon virtuaaliyhteisöt ja sosiaalinen media saavat osakseen tätä ansaintamallikeskustelua. Eihän muotimaailmakaan tee etusivun juttuja keisarin uusista vaatekerroista.
– – –
En ymmärrä, kuka tai mikä meni herättämään dot.com -haamun henkiin. Meilläpäin yritysmaailmasta kantautuva viesti on paljon vähemmän sieninen. B2C on vain pieni osa kokonaisuutta eikä virtuaalisuutta voida ajatella pelkkänä loppukäyttäjien loputtomana rahastamisena ympäristössä, jossa kaiken pitäisi lähtökohdiltaan olla ilmaista.”
Niinpä: yhtäkkiä paljon pöhinää ja puhinaa, hehkutusta ja tutinaa. Ja rahan ympärille sekä B2C -maailmaan kietoutuvaa ajattelua, vaikka kyse on toki paljon muustakin.
Minulle tietysti nimenomaan kuluttajanäkökulmat ovat se ykkösjuttu, joten mikäs tässä tilannetta seuraillessa, vaikka toki hämmästyttää, miten tämä “sosiaalinen web” on nyt yhtäkkiä se juttu, josta kaikki kohkaavat.
Esimerkiksi kuukauden sisällä on ainakin kolme seminaaria aiheesta: Miian mainitseman ensi keskiviikon TIEKEn ja Taloussanomien seminaari, seuraavana päivänä Tampereella oleva AD-MOBI ja 19. huhtikuuta VTT:n maksuton iltapäiväseminaari (“Miten luoda menestyvä käyttäjävetoinen palvelu”, ei ainakaan toistaiseksi näy VTT:n tapahtumakalenterissa).
Kaikissa on aiheena siis sosiaalinen web (ja ansaintamallit), jokaisessa yrityscasena Igglo ja puhumassa firman toimitusjohtaja Mikko Ranin.