Olin aamulla kuuntelemassa Cisionin (ent. Observer) järjestämässä Blogit ja Web 2.0 -tilaisuutta. Ruotsista saapuneet puhujat, Richard Gatarski ja Cisionin Pohjois-Euroopan Business Development Director Alexander Mason, olivat sen verran hyviä puhumaan ja tunsivat aiheensa, että heitä oli ilo kuunnella. Gatarskilla on esityksensä sisältää myös blogissaan.
Pitäisikö blogaajan tietää seurannasta?
Kotimatkalla heräsi mieleen ajatus tähän eri yrityksen harjoittamaan blogiseurantaan liittyen: jos yksityinen blogi on päätynyt esim. Cisionin asiakkaan toiveista seurattavien listoille, niin olisiko reilua, että blogaaja saisi tästä tiedon?
Itse tiedostan toki sen, että ainakin joku Cisionilta tämän käy lukaisemassa (terveiset vaan sinne!), mutta entäs muut? Mitä mieltä olet: haluaisitko tietää, jos blogiasi tarkkaillaan?
Lisäys klo 15.10: Niin, Cisionin suunnalta olisi erityisen kiinnostavaa kuulla ajatuksia sekä tilaisuudesta, blogiseurannasta että tästä kirjoituksesta, saa minulla mailatakin, jos ei kommentoimaan rohkene lähteä.
Ruotsissa herätty puolen vuoden sisällä
Masonin näkemykset ruotsalaisesta blogosfääristä, sen seurannasta ja blogien vaikutuksesta kuluttajiin olivat pitkälti samat kuin itselläni: blogeista voi hyötyä, mutta tolkku kannattaa pitää mielessä. Hän kertoi, että Ruotsissa blogit ovat nousseet vahvasti pinnalle viimeisen puolen vuoden aikana. Taustalla ovat blogeillle kehittyneet palvelut, kuten se eilen mainitsemani Blogportalen.se, Knuff.se ja myäs Hesarin käyttöönottama Twingly, jotka ovat lisänneet lukijamääriä ja tehostaneet verkoston toimintaa.
Mason totesi, että hänen mielestään moni huutelee blogissaan mitä tahansa siksi, että ei todellisuudessa usko kovin monen (ainakaan huuteluiden kohteen) näitä kommentteja edes lukevan. Eli Masonin mukaan ihmiset eivät kuvittele itselleen mitään suurempaa lukijakuntaa. Toisaalta blogien voima on hänenkin mielestään nimenomaan verkosto: blogin kymmenen lukijan kautta tieto saattaa levitä linkitysten myös laajalti.
Mason on muuten julkaissut esim. Bloggaren är köpt -artikkelin Aftonbladetissa liittyen blogimainostukseen. Kysyin tältä pohjalta, onko hän havainnut nnäit tilanteita, joissa blogaaja on väärinkäyttänyt sitä, että tietää saavansa rahaa. Masonin vastauksen mukaan näitä on tullut vastaan, mutta aika monet on nopeasti tajuttu ja ne ovat tietysti vaikuttaneet negatiivisesti blogaajan maineeseen.
Mason näkee blogit ja keskustelupalstat markkinoijien kannalta lähinnä focus groupeina, ei siis varsinaisesti kattavaa kuluttajatietoa ja -mielipiteitä kertovana järjestelmänä. Olen tästä samaa mieltä. Mason totesi myös ruotsalaisblogaajien ikärakenteen painottuvan hyvin voimakkaasti nuoriin, joka vaikuttaa aiheisiin, joista he kirjoittavat.
Blogien merkityksen arvottaminen
Tilaisuuden lopuksi Sanna Kurkela kertoi Cisionin tarjoamista palveluista (nettikeskutelujen seurannasta olen yleisellä tasolla kirjoitellut jo aiemmin). Jäin pohdiskelemaan sitä, millä perusteella seurattavat blogit loppujen lopuksi valikoituvat ja miten näitä seurantapalveluita tarjoavat firmat blogeja arvottavat. Viime viikolla Tietoviikossa M-Brainilta oli aihetta käsiteltyyn juttuun mielestäni kommentoitu, että he seuraavat lähinnä poliitikkojen ja vastaavien blogeja, ja tavisblogeja yleensä vain pyynnöstä (itse lehtijuttu on nyt hukassa, joten en voi tarkistaa asiaa). Mason taasen esitteli blogien keskinäiseen linkkaamiseen perustuvia “kartastoja”.
Mutta eiväthän esimerkiksi linkit kerro koko totuutta blogin merkittävyydestä. Omista blogeistani arvioisin yritysten, ja myös yleisen keskustelun, kannalta merkittävämmäksi Kulutusjuhla.comin kuin Marinadin, vaikka Marinadiin on enemmän linkkejä ja päivittäinen kävijämäärä on suurempi. Kulutusjuhla on “oikeaa asiaa” ja sinne tullaan paljolti nimenomaan googlettamalla tuotenimiä ja vastaavia asioita.
Tästä olisi kyllä mielenkiintoista kuulla jonkun kommentti, kun omia blogejani katselen hyvin subjektiivisesti. Tosin minussahan olisi ehdottomasti ainesta analysoimaan toisten blogeja!
Alexander Mason kertoi mm. siitä, miten Ruotsissa oli H&M:n malliston lanseerauksen yhteydessä seurattu blogikirjoituksia.
Kiitos Mari aktiivisesta osallistumisesta tilaisuudessamme!
Onnistuneessa blogiseurannassa on ainakin kaksi peruspilaria:
1)on tiedettävä minkälaisia aktiivisia blogeja on olemassa
2)on oltava valmius löytää niistä juuri se tieto, jota tarvitsee.
Teemme jatkuvaa tutkimustyötä ja otamme aktiivisesti vastaan signaaleja niin blogeista, traditionaalisesta mediasta kuin vaikkapa meidän tapauksessamme asiakkailta ja kollegoilta, pysyäksemme tietoisina siitä mitä blogosfäärissä tapahtuu. Tiedon löytämistä helpottavat myös itse blogien ylläpitäjät tarjoamalla feedejä ja tägäämällä kirjoituksiaan. Kaikkia Suomen kymmeniä tuhansia blogeja ei suinkaan meillä lueta läpi, mutta mm. RSS:n avulla niitä voidaan sisällyttää tehokkaaseen koneelliseen esiseulontaan lähes rajattomasti. Subjektiivisin perustein valitsemiamme blogeja seuraamme systemaattisemmin, aivan kuin meistä monet lukevat joitakin lehtiä kannesta kanteen.
Emme yritä päästä esimerkiksi salasanalla suojattujen blogien sisältöihin käsiksi, koska sekä arvostamme ja kunnioitamme yksityisyyttä että tutkimme ainoastaan avoimia lähteitä. Ja avoimeksi laskemme blogit, joita ei ole salasanalla suojattu.
Mari, luemme kaikkia kolmea blogiasi säännöllisesti suurella mielenkiinnolla.
Eilinen Cision blogiseminaari oli mielestämme oikein onnistunut. On aina mielenkiintoista saada uusia näkökantoja ?lahden takaa? ja Richard Gatarskia on aina mukava kuunnella. Puheenvuoroista syntyi keskustelua ja uusia ideoita, joiden edistämistä jatkamme pienemmissä piireissä innolla!
Terveisin Sanna Kurkela ja Tero Lehtinen (at) cision.com
Kiitos kommentista (ja pahoitteluni, että se oli jäänyt moderoitavaksi: edelleenkään tekninen osaamiseni ei ole sitä luokkaa, että pystyisin selvittämään, miksi jotkut kommentit eivät napsahda näytille).
Jep, sehän on toki selvää, ettei kaikkia blogeja kannata seurata. Minullakin vain on välillä hieman skeptinen näkemys siihen, ymmärtääkö henkilö, joka ei blogeissa, tai muuten sosiaalisessa mediassa, toimi millään lailla, sitä logiikkaa, jolla homma pyörii (tarkoitan tällä siis esimerkiksi teidän asiakkaitanne, en teitä). Mutta toivon mukaan tietämys ja tuntemus kasvaa!
Mari, luemme kaikkia kolmea blogiasi säännöllisesti suurella mielenkiinnolla.
Köh, pitänee kiittää huomiosta! Mutta niin minäkin lukisin teidän asemassanne
Mielenkiintoista.
Voisiko tämän kääntää nyt niin, että jos haluaa blogiviestinsä menevän eteenpäin, kannattaa ilmoittautua Cisionin ja muiden listoille?
Silloin pystyisi vaikuttamaan suoraan yrityksiin?
Itsekin olen todennut tällaisia “tarkkailijoita” käyvän seuraamassa kirjoituksia.
Tarjoaakohan Cision RSS:ään perustuvaa realtime-seurantaa suoraan asiakkaalle?
Janne, enpä osaa ottaa kantaan, voiko näiden firmojen listoille ilmoittautua vai haluavatko he pitää valinnanvapauden itsellään.
Luulisin, että RSS on käytössä: tilaisuudessa ainakin mainittiin se, että yritykset haluavat tiedon esimerkiksi mahdollisesta netissä esiintuodusta voimakkaasta kritiikistä heti, jotta voivat siihen samantien reagoida.
Mutta ehkäpä joku Cisionilta kommentoisi tähän?
Mistä muuten Janne olet todennut sen, että kävijät ovat nimenomaan tällaisia tarkkailijoita? Itse kun en ainakaan uskalla luottaa siihen, että esim. kävijätilastoissa näkyvän tiedon kertovan, että kyseessä on just tällainen tiedon haku (eli lähinnä ajattelen vain niin, että joku toimistolta nyt surffailee blogeissa muuten vain, mutta Cisionin kommentin jälkeen pitänee muuttaa mielipidettä )
Ei niitä kai sataprosenttisesti pystykään todentamaan. Huomioita näistä käynneistä olen tehnyt eri asioiden yhdistelminä. Joskus esimerkiksi voi nähdä tietyn google-haun ajan ja sitä seuraavan kommentin yhteyden. Minä ainakin näen nimettömistäkin kommenteista esim. mistä domainista kommentoija on tullut. Feedeistä en kyllä pysty näkemään mitään järkevää. Edes feedburner ei toimi tuolla kauppalehden wp-pohjaisessa palvelussa.
– Suorat lainaukset mediassa…
– Suorat yhteenotot
– Kävijöiden domaineista (teknistä)
– Kommentoijien teknisistä tiedoista (kuinka paljon niistä voikaan lukea jos haluaa)
– Yllättävän nopeista vastineista eri tahoilta
– Hakusanojen määritteistä
Muuten, ilmeisesti minäkin joudun tuonne moderointiin.
Janne, viitaten aiempaan kommenttiimme otamme vastaan signaaleja blogimaailman uutuuksista ja muutoksista monista lähteistä, myös bloggaajien oma ilmoittautuminen on mahdollista ja meidän kannaltamme suotavaakin. Halukkaat voivat ilmoittautua vaikkapa allekirjoittaneelle! (Janne, blogisi on jo meille tuttu ) Blogin sisältö ja asiakkaan tarve sitten ratkaisee, saavuttaako viesti jonkin tietyn yrityksen meidän kauttamme. Tarjoamme asiakkaillemme blogien seuraamiseksi erilaisia palveluja ja RSS:llä on tehtävänsä niin tiedon keruussa kuin sen jakelussakin. Useimmissa tapauksissa blogiseuranta-asiakkaan palvelukokonaisuus sisältää laajamittaisempaa avoimien lähteiden seurantaa, raportointia tai analyysiä, jolloin tulokset myös halutaan yhteenvedettynä.
Terveisin Tero Lehtinen (at) cision.com
Tero,
Kiitos vastauksesta. Ja myös siitä, että käytte lukemassa. Ilmankos niitä kommentteja on välillä sadellut niinkin nopeasti ja valmistellusti…
Ihan hyvä että myös valmistelette niitä (olen teidänkin asiakkaana joskus ollut). Olisi myös mielenkiintoista tietää keskusteluryhmien seurannasta – seurataanko myös niitä?
Joskus aikoinaan minulle naurettiin kun kysyin keskusteluryhmien ja IRC-kanavien seuraamista systemaattisesti. Blogeja ei vielä silloin ollut oikeastaan olemassakaan.
Janne, tällä kertaa tein poikkeuksen ja mailasin kysymyksen Terolle, kun ajattelin, että niin vastaus tulee nopeammin. Ja sinähän seurailet ja yhdistelet kävijä- ja muita tietoja paljon minua tarkemmin! En mie vaan jaksa pohdiskella ja yhdistellä noita tekijjöitä, joskus vain ohimennen totean kävijän domainin jne. Eikä kommenttejaan kovin paljon tule (saati että kukaan minulle mailaisi). Enkä ole havainnut itseäni lainattavan suoraan mediassakaan ilman lähdemainintaa. Eikä tule mitään vastineitakaan. Onkohan minun blogaamisessa jotain vikaa, kun ei tule reaktioita?!
Janne, seuraamme Cisionilla myös keskustelupalstoja asiakkaan tarpeen mukaan.
Mari,
Käsitykseni mukaan (vähän työtäni käsittää näitä) säpinää (buzz) syntyy, kun oikeista asioista puhutaan oikealla tavalla oikealla foorumilla.
Aikaisemmin kun minulla oli blogi jossain pienessä nurkassa maailman äärissä, ei kukaan sinne löytänyt. Nyt tuolla Kauppalehdessä (oikea paikka) oikeita lukijoita (talous-bisnes-markkinointi-johtoihmisiä) kiinnostaa minun juttuni, kunhan sitä hieman tiivistettynä viestin (oikea tapa). Niin ja sitten vielä kun julkaisee oikeaan aikaan, kasvavat lukijamäärät vielä lisää.
Siun blogaamisessa ei ole minun mielestä mitään vikaa. Lukijoillasi ei ehkä ole niin vahvaa tarvetta ammattimaisesti puolustaa omaa asiaansa ja mainettaan.
Sitäpaitsi, sinähän olet päässyt jo Hesariin ja kaiken maailman naistenlehtiin ihan kuvan kera! Onhan se todella hyvin, eikö?
Odotan vaan kun saat väikkärin ulos ja julkaiset sen kirjan (kai se on jo kirjoituksessa?) – susta tulee vielä ihan oikea julkkis!
Kiitos, Tero, vastauksesta! Hyvä juttu.
Ensin sivuhuomio: Miksiköhän kommentit tulevat nyt läpi ilman moderointia? Outoa tämä, mutta hyvä näin!
Janne: Ensinnäkään väitöskirja ei kyllä edisty tällä hetkellä, on niin paljon muuta (kuten kuluttajablogaamista, heh). Enkä todellakaan tarkoittanut ihan vakavissaan, etteikö blogejani olisi noteerattu tarpeeksi: lähinnä se, ettei minulle tule suoraa palautetta. Mutta varmaan selittänee juuri tuo lukijakunnan erilaisuus verrattuna sinuun.
Kauppalehteen en suostu siirtymään vain saadakseni yritysmaailman tyyppejä lukemaan: jos eivät Kulutusjuhlaa löydä, niin se on heidän tappionsa
Tämä blogi on taas niin toisenlainen, että eihän näitä jorinoita jaksa lukea muut kuin näistä aihepiireistä tosissaan kiinnostuneet. Ehkä pitäisi perustaa vielä yksi blogi, jossa kirjoittaisin “raflaavammin”
Ehkä “päivän ensimmäinen” menee moderointiin ja sitten saa päästellä vapaasti loppupäivän…en tiä.
Lukijakunta ja aihepiiri ne varmaankin on, jotka vaikuttaa. Suoraa palautetta saan myös tahoilta joissa “minut tiedetään”, eli kirjoituksesta syntyneestä keskustelusta. Siinä yhdistyvät nettimaaima ja reaalimaailma.
En minä sinulle suosittelisikaan tuota KL:ää, jos et sitten jostain yleiskaupallisesta ala kirjoittamaan. Minulle siellä on etuna oikean kohderyhmän satunnaislukijoiden tavoittaminen.
Hyvää keskustelua ja hyödyllistä tietoa täällä! Yritysten tarve seurata yleistä ilmapiiriä, blogosfääriä ja erityisesti omaa yritystä, tuotteita tai palveluita käytävää kirjoittelua ja keskustelua on luonnollista ja varmaan myös välttämätöntä. Mutta entä jos yksityishenkilönä, omaksi ilokseen tai opiskelu- ja tutkimustarkoituksiin, etsii tietoja johonkin tiettyyn aihepiiriin liittyen, blogeista ja keskusteluryhmistä? Mitä apukeinoja suosittelisitte?
Tähän mennessä olen ratkaissut asian niin, että olen joko pyytänyt vapaaehtoisia keskustelemaan aiheesta blogiini tai olen valinnut HS:n keskustelusta jonkun ketjun ja analysoinut sitä. Mutta jos haluaisi yrittää kartoittaa laajemmin käytävää keskustelua?
Minä ainakin olen hyvin tietoinen siitä että minua luetaan. Yleensä kun pistän kommenttia jostakin, kuten vaikka URH-rakennuksesta tai sitten Stockmannista, niin pidän huolen että he tietävät sen. Sen vuoksihan minä kommentoin.
Lisäksi katson loki yleensä ainakin kerran päivässä (Viime aikoina on kävijämäärä ollut selvästi alempi kuin parikuukautta sitten, vaikka kävijäuskollisuus onkin edelleen aika korkea, yli tuhannen kävijän päiviä ei ole ollut aikoihin)
Pitäisi puhua enemmän perseistä ja vähemmän vakavia.
Olen myös tehnyt selväksi, että a) minun blogillani kommenttioikeus on vain henkilöillä joiden oikean nimen tiedän ja voin varmentaa sen ja b) jos arvostelen jotakin yritystä, niin julkaisen vastineen, jos sitä tarjotaan sisään kirjoittautuneena kommenttina.
Ja Jannelle tiedoksi. Minä en kommentoi, enkä oikeastaan edes lue Kauppalehden blogeja sen jälkeen kun joku JR.Jokunen soitti eräänä sunnuntaina, ja ilmoitti että heidän lehden verkkosivuille ei yrityksiä saa arvostella.