Tänään Mobiili sähköinen yhteiskunta -kurssiin kuului vierailu Sanomataloon ja tutustuminen HS.fi -palveluun. Koska Sanomatalossa olin jo peruspuolituntiskierroksen nauttinut ennenkin, niin se nyt ei varsinaisesti hetkauttanut, mutta Hesarin verkkoversion toteutuksesta oli kiintoisaa kuulla uutispäällikkö Tomi Tyysterin kertomana.
Varsinaisesti mitään mullistavan uutta ei tullut vastaan, ja koska laukku piti jättää säilytykseen, en voinut tehdä myöskään muistiinpanoja. Mutta muutama mieleen jäänyt yksityiskohta kuitenkin näin tylsästi esitettynä:
– Hesarin keskusteluja on moderoimassa kolme henkilöä. Kommenttien määrä luonnollisesti kasvaa koko ajan (tuodaanhan keskustelumahdollisuutta yhä enemmän myös paperilehdessä esiin). Tietoa siitä, kuinka suuri osa kommenteista jää julkaisematta, ei tällä kertaa löytynyt. Jatkossa on mahdollisesti suunnitteilla mm. se, että “luotettujen” kommentit menisivät läpi ilman moderaatiota.
– Toimittajien toivotaan seuraavan mahdollisesti omista jutuistaan syntyviä keskusteluja, mutta homma on lähinnä “muun työn ohella”.
– Saman konsernin muiden julkaisujen kanssa ei tehdä toimituksellista yhteistyötä. Teknisissä ratkaisuissa tehdään kyllä yhteishankintoja.
– Kesän luetuin otsikko oli se, joka käsitteli “jättivagina” -taideteoksen liikkumista kaupungilla.
– Yleisesti ottaen kaikki säähän liittyvä kiinnostaa ja tuo aina kävijöitä, tyyliin “Myrsky saapumassa Helsinkiin” tai “Heinäkuu ennätyssateinen”
– Lukijat lähettävät mielellään esimerkiksi eläinaiheisia kuvia (mahdollisuus on ollut käytössä kesän alusta). Mitenkään valtaisasti kuvia ei tule, vaikka toki toiveena olisi, että ihmisten aineistojen kautta syntyisi uutisiakin.
– Jos sivuille on tulossa jokin erityinen mainosratkaisu, sen pitäisi kulkea myös HS.fi -toimituksen hyväksynnän kautta. Mutta muutoin perusbannerit ovat tietysti ilmoitusmyynnin heiniä ja siihen ei oteta kantaa.
– Verkkohesarin tilattava versio ilmestyy nettiin vasta klo 6.30, josta valitin (joskus harvoin olen yrittänyt päästä Hesariini jo kuudelta). Syy on “tekninen” (mikä ja miksi, niin se nyt jäi vähän epäselväksi).
– Ja TNS Gallup on se “virallinen” taho, joka mittaa suomalaisten sivustojen kävijämääriä. HS.fi on viimeisimmässä mittauksessa kahdeksantena.
– – –
Jaikussa hiukkasen vierailusta keskusteltiin myös. Suviko otti vierailulla kuvankin!
Lisäys seuraavana päivänä: Suviko lisäsi Jaikuun hyviä näkemyksiä, jotka minulta unohtuivat. Kannattaa tsekata ne.