Viime viikolla saatiin Kulutusjuhlaan aikaan mahdollisuus liittyä yhdistyksen jäseneksi (tosin yhdistyshakemus on vielä PRH:ssa eli säännöt kakkoskierroksella tsekattavana, mutta sen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia).
Jäsenyys maksaa kympin vuodessa, ja ilahduttavasti tässä viikon mittaan on jo saatu yli 20 jäsentä. Enkä ole vielä edes kaikkia kavereitani patistellut liittymään…
Laitoin yhdistyksestä viime viikolla myös tiedotetta menemään. Tämän perusteella aiheesta oli uutisointia ainakin Vihreän Langan nettisivuilla, IT-Viikossa, Digitodayssa ja Hesarin Hinta & laatu -sivuilla (maksullinen digilehti). Mitään varsinaista mediaseurantaa Kulutusjuhlalla ei tietenkään ole, joten jos joku sattuu näkemään mainintoja aiheesta lehdistössä, niin mieluusti otan tiedon vastaan.
Noilta nettisivuilta tietysti ropisi myös kävijöitä Kulutusjuhlaan, sen sijaan printtimedia ei tunnetusti juurikaan tuo kävijöitä nettisivuille. Hesarin jutun viimeinen lause kuului “Koistinen on Helsingin Sanomien Hinta & Laatu -sivuston vakituinen avustaja”, joten näin siis yhteyteni kyseiseen julkaisuun tuotiin esiin.
Minulta on tiedusteltu mm. sitä, miten Kulutusjuhla eroaa jo olemassaolevista kuluttajajärjestöistä. Mielestäni Kulutusjuhlan vahvuus on nimenomaan nettitoiminta ja ruohonjuuritasolla liikkuminen. Kulutusjuhlassa jaetaan tietoa ja kokemuksia tavalla, jota muut järjestöt eivät tee.
Samalla myös vuorovaikutus erityisesti kommentoinnin muodossa on hyvin esillä. Kolmen vuoden aikana kirjoitettuja artikkeleita on 1 765 ja ne ovat keränneet 3 324 kommenttia, joka on mielestäni tällaiselle yleisasiablogille varsin hyvä suoritus.
Perinteisesti kuluttajajärjestöissä on ollut myös varsin voimakas kuluttajien ja yritysten vastakkainasettelu, jota Kulutusjuhla tahtoo välttää. Kulutusjuhlassa tahdotaan jakaa myös myönteistä palautetta ja toivottavasti myös saadaan yritykset mukaan keskusteluun. Tämä olisi ainakin itselleni yksi ensi vuoden tavoite eli pyrkiä aktivoimaan yrityksiä.
Yhtä lailla tavoitteena on luoda yhteistyösuhteita, kehitellä toimintamuotoja ja viritellä Kulutusjuhlasta yhä parempi nettisivusto. Iso apu on ollut Ilkka, joka on jaksanut pakertaa Kulutusjuhlan teknisten ratkaisujen parissa: ilman häntä ei olisi jäsenrekisterit ja muut systeemit lainkaan samalla tasolla.
Ehdottomasti hienoa on ollut juuri se että arjen pienet vinkit, joista joskus saattaa olla korvaamaton iso apu jollekin muulle, pääsevät esiin, eikä kynnys ole liian korkealla. Printtimedia kärsii välillä jäykyydestä ja tilanpuutteesta, netissä eivät tule palstamillimetrit vastaan. Yrittäjä ja kuluttaja eivät ole vihollisia. Päinvastoin, sitä mielellään hehkuttaa muillekin onnistuneita kokemuksia ja haluaa tukea yrittäjää joka palvelee tai tuottaa itselle tai muille hyödyllisiä tuotteita. Viestin kulkemattomuushan on kummallekin esti tai hidaste, ja on upeaa että Kulutusjuhla haluaa luoda entistä parempia suhteita ja entistä parempaa nettisivustoa.mHieno homma!
Norppa, kiitos kehuista ja kannustuksesta 🙂 Kulutusjuhlahan on myös siinä mielessä perusblogiesimerkki, että aika pienestä se alkoi; halusin itse kirjoittaa kuluttaja-asiaa blogiin silloin kolmisen vuotta sitten ja sitten siitä tuli Kulutusjuhla ja nyt sitten ollaan yhdistysmeiningeissä. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan 🙂
Ei näyttänyt löytyvän noiden lisäksi muita tiedotteen julkaisijoita, kun katsoin sähköisen median seurantatyökalusta (ei sisällä maksullisia lähteitä).
Sen sijaan löytyi tällanien Turun Sanomien juttu, 6.10.2008 Kuluttaja bloggaa.
Varmasti tämäkin oli sinulle tuttu? En tosin muista lukeneeni siitä täältä blogistasi? Ehkä on mennyt ohi silmien. 🙂
It, kiitos! Turun Sanomien juttu on tuttu, en siitä täällä ole kirjoittanut, mutta Kulutusjuhlassa mainitsin. Ainakin pari juttua on tulossa toimittajien tekemien yhteydenottojen perusteella. EIkä tämä tiedotustoiminta nyt äärettömän laajaa ja kattavaa ole ollut.