Olen ihmetellyt tiedotteita, joissa tuotenimien vieressä on ®-merkintä eli rekisteröidyn tavaramerkin ilmaiseva symboli.
Kuten tänään sähköpostiin tipahtaneessa Arlan ja Starbucksin tiedotteessa:
“Starbucks (Nasdaq: SBUX) ja Arla Foods lanseerasivat tänään Suomessa Starbucks® Premium Ready-to-Drink Iced Coffee -juomat: Starbucks® Iced Latte, Starbucks Doubleshot® Espresso and Milk ja Starbucks® Bottled Frappuccino®. Juomat tulevat myyntiin elintarvikeliikkeisiin ympäri maan. Starbucks® Iced Latte, Starbucks Doubleshot® Espresso and Milk ja Starbucks® Bottled Frappuccino® ovat valmiita kahvijuomia, joita voi nauttia missä ja milloin tahansa. Suomessa ei ole aikaisemmin ollut myynnissä Starbucks®-tuotteita.”
Onko tämä joku jenkkijuttu, että vaaditaan rekisteröiden tavaramerkin osoittaminen tiedotteessa joka ikinen kerta, kun tuotenimi mainitaan? Eiväthän nämä tiedotteet mene kuitenkaan lehdissä läpi näillä ®-merkinnöillä varustettuna? Näiden tiedotteiden lukeminen suomalaissilmin on lähinnä ärsyttävää ja huvittavaa, ja toimituksissa ne tuova lisätyötä, kun deletoidaan ®-merkkejä.
Ja kun Wikipedian mukaan:
“Hakemusvaiheessa olevan tavaramerkin tunnuksena käytetään yleisesti tunnusta ™. Rekisteröidyn merkin tunnuksena taas voi käyttää tunnusta ®. Näillä tunnuksilla ei kuitenkaan ole Suomessa oikeudellista merkitystä.”
Jos siis joku paremmin asiaa tunteva voi minua viisastuttaa, niin kuulisin mielelläni, vaativatko firmat nuo merkinnät jostain syystä tiedotteisiin vai mistä on kyse?
Täytyy nyt sillä tavalla kriittisesti kommentoida, että sehän kuvastaa oikeastaan vain journalismin heikkoutta, jos juttuja tehdään copypeistaamalla markkinointitiedotteista. Mutta mä nyt oon tämmöinen nipo.
Riku, no se on ihan totta, mutta muinaisessa historiassani olen ollut tekemässä asiakaslehteen sellaista “Alan uutuustuotteet” -sivua, jolle näitä uutuustiedotteita läiskittiin. Ei kai sitä nyt kukaan journalismina pidä, mutta monien lukijoiden mielestä se oli silti kiinnostavaa sisältöä.
Noita olen myös ihmetellyt, eihän niiden käyttämättäjättäminen tee niistä yhtään sen vapaampaa riistaa.
Lisäksi logojen yhteydessä niillä pilatataan se pienikin estetiikka, jonka graafikko on saanut aikaan.
Noiden merkintöjen käyttäminen näyttää toki huvittavalta, ja tekstin luettavuus kärsii niitä käytettäessä.
Tunnuksia käytetään tavaramerkin degeneroitumisen eli vesittymisen estämiseksi; jos kuluttajat alkaisivat käyttää merkkiä yleisnimenä, tavaramerkin erottamiskyky häviää eli tavaramerkki menetetään, koska se ei enää kykene toteuttamaan perustehtäväänsä: kykyään erottaa tavaramerkin haltijan tuotteet muiden tuotteista. Klassisia esimerkkejä tästä ovat heteka, vaselin ja nylon (jotka siis alun perin olivat tavaramerkkejä). Tavallaanhan on ironista, että suuren tunnettuuden saavuttanut tavaramerkki menettääkin yksinoikeusluonteensa.
Muita perinteisiä keinoja vesittymisen estämiseksi ovat mm. merkin isoin kirjaimin / lainausmerkeissä kirjoittaminen, taivuttamisen välttäminen (COCA-COLA -juomassa), merkin käyttäminen juuri siinä muodossa, jossa se on rekisteröity, välitön puuttuminen ulkopuolisten merkin käyttöön yms. Usein myös jälleenmyyjien ja lisenssinhaltijoiden edellytetään noudattavan samoja sääntöjä markkinointimateriaalissaan, kirjeenvaihdossaan yms.
Vesittymisen ehkäiseminen lienee taustalla esim. Vegemesta / Kippari -tapauksessa. Toinenkin huomio Valioon liittyen: Aura on rekisteröity tavaramerkki, mutta sanaa aurajuusto huomaa käytettävän myös sinihomejuuston yleisnimenä (jolloin harmittaa, että pizzassa ei selvästi olekaan sitä Auraa, vaan jotain ihan muuta!).
Inkku, ymmärrän ksllä tuon, mutta vesittymistä ei taideta kuitenkaan ihan pelkästään tällä tavalla ehkäistä. Etenkin, kun ne sitten esim. lehtiteksteistä kuitenkin poistetaan 🙂