Kolumneja:
Helsingin Sanomien Hinta & laatu -sivut sekä Huili-lehti
Blogitekstejä:
Alta löytyy tekstejä, joita olen kirjoittanut blogeihini ajatellen niin, että muut (blogaajat, blogeista kiinnostuneet, yritykset jne.) voisivat niistä hyötyä myös sitten, kun tekstin julkaisusta on jo mennyt aikaa.
20.2.2009: Viipaleita elämästä – joutilasta avoimuutta
Joutilaisuus on nousussa, samoin itsestään nettiin monenlaisten tietojen kertominen. Silti vähään tyytyminen ja avoimuus ovat joidenkin mielestä epäilyttäviä piirteitä.
7.2.2009: Blogimarkkinointi kompastelee ja pohdituttaa
Blogimarkkinoinnin keinot herättävät välillä ärtymystä blogeissa. Viestintä on näissäkin taitolaji.
15.1.2009: Tämä on ärsyttävää otsikointia
Miksi ns. amppariklikkejä hamuavat otsikot eivät ole lukijaystävällisiä? Moni muu tuntui kokevan tämän yleistyneen ostikointityylin samaan tapaan ärsyttäväksi kuin minäkin.
9.11.2008: Downshifting-termin ongelmallisuudesta
Voiko downshiftata, jos ei ole koskaan ollut tehokuluttajakansalainen?
25.9.2008: Miten blogiin kirjoitetaan?
Erityisesti yritysblogeja ajatellen koostamani paketti bloginpidon perusteista
16.7.2008: Surun hetket blogosfäärissä
Suomalainen blogaaja jätti itsemurhaviestin ja myöhemmin hänen siskonsa vahvisti, että viesti johti myös tekoihin. Miten pitäisi toimia, jos kuolee, mutta elämää jää nettiin?
17.6.2008: Lemmikit netissämme
Miten sosiaalisessa mediassa näkyvät myös eläimet ja niiden kautta muodostuvat verkostot?
24.3.2008: Blogaajat, yritykset ja vaihdanta
Erilaisia keinoja bloginpitäjien ja yritysten väliseen yhteistyöhön
12.2.08: Videot tulevat suomiblogeihin
Runsaasti kommentteja kerännyt kirjoitus videoiden lisääntyneestä käytöstä blogeissa ja verkkojulkaisemisessa ylipäätään.
10.2.08: Julkinen puhe on julkista
Näinä aikoina on käyttäydyttävä ja puhuttava ihmisten edessä ja keskellä niin, että sanat ja toiminta kestävät myös netissä leviämisen.
6.1.08: Maksu lisää arvostusta
Kuluttajien perushokemiin kuuluu, että “laatu maksaa”. Netissä kuitenkin jaetaan paljon hyvää ilmaiseksi. Sitä vain ei silti vielä osata arvostaa samalla tavalla kuin sellaista, josta maksetaan. Tähän tekstiin tuli myös ansiokkaita kommentteja ja jatkopohdintaa.
30.12.07: Asuuko meissä jokaisessa pieni kirjailija?
Hesarissa Internetin kirjeenvaihtaja -palstalla käsiteltiin blogikirjoja. Esitin aiheesta pieniä lisäpohdintoja ja -täydennyksiä, kuten Books On Demand -julkaisumahdollisuudesta, verkkokirjoittamisen luonteesta ja blogien aitoudesta sekä sosiaalipornoilusta.
3.12.07: Juttupätkää blogimarkkinoinnista
Kerron kirjoittamastani jutusta, joka julkaistiin Taloussanomissa otsikolla Yritykset heräilevät blogimarkkinointiin.
10.11.07: Hapokkaasti vedestä toimittajan roolissa
Millaisia ajatuksia herätti jutunteko Kuluttaja-lehteen veden hiilihapotuslaitteesta? Mietintää itse laitteesta ja ympäristöväitteillä markkinoinnista, mutta myös blogaajan ja toimittajan roolien ja toiminnan eroista.
21.10.07: Miten yritysten pitäisi suhtautua nettikirjoitteluun?
Käyn tekstissä läpi perusasioita liittyen siihen, miten kuluttajat kirjoittavat netissä ja kuinka yritysten tähän kannattaisi asennoitua. Kun virtuaalinen puskaradio jyllää, niin miten yritys siitä hyötyy? Lisäksi kirjoitan jonkun verran blogimarkkinoinnista ja sen keinoista.
16.9.2007: Blogiseurantaa Google Readerin avulla (julkaistu Mieto marinadi -blogissa)
Kerron RSS-lukijoista ja havainnollista Google Readerin käyttöä.
26.8.2007: Blogit ja kävijäseuranta (Mieto marinadi -blogi)
Käyn läpi blogien kävijäseurantaa ja niiden takaa löytyviä tietoja sekä tietojen hyödyntämistä.
14.6.2007: Harkiten kirjoitettu
Blogi paljastaa vain sen, mitä haluan: hyvin paljon jätän kirjoittamatta, vaikka välillä jotkut tuntuvat kuvittelevan, että kerron elämästäni lähes kaiken. Näin pyrin hallitsemaan nettijulkisuuttani.
17.4.2007: Blogeja seurataan sillä silmällä
Cisionin järjestämän Blogit ja Web 2.0 -tilaisuuden jälkeinen pohdinta yritysten tekemästä blogiseurannasta ja -markkinoinnista.
15.2.2007: Markkinointi näkyy jo Ruotsin blogeissa
Katsaus ruotsalaiseen blogimaailmaan ja siellä tapahtuvaan markkinointiin pr-toimiston kyselyn sekä lehtijutun innoittamana.
10.2.2007: Virtuaalista kuluttamista
Tutkija Vili Lehdonvirran radiohaastattelu sai pohtimaan virtuaalimaailmojen kulutuskysymyksiä.
6.12.2006: Hyvästä blogista on moneksi
Tein harjoituskyselyn Mieto marinadi -blogin lukijoille. Vastaukset eivät sinällään yllättäneet: “Ei ole yhtä varmaa tapaa tehdä hyvä blogi, mutta selvästi siihen auttaa kirjoitusote, joka “tuo esiin oman äänen”, hyvä kielellinen ilmaisu, ahkerahko päivittäminen ja miellyttävä visuaalinen ilme.” Blogin tarkoitus ja aihealue vaikuttaa luonnollisesti myös siihen, miten “hyväksi” se mielletään.
3.10.2006: Blogien vaikutus kulutusvalintoihini
Mainitsen muutaman esimerkin siitä, millaista ostopäätöksiini vaikuttavaa tietoa olen blogeista saanut. Paljastan myös luottavani tuntemattomiin blogikirjoittajiin varsin paljon.
5.9.2006: Kuluttamista blogeissa
Jaottelin suomalaisblogeja esimerkkien kera kulutuskirjoittelun näkökulmasta mm. kulutuskriittisiin, kulutusmyönteisiin ja rahankäyttöä pohtiviin.
4.9.2006: Oma netti- ja blogihistoriani
Minulta usein kysytään, milloin ja miten aloitin blogaamisen. Lyhyesti kerrottuna ryhdyin lukemaan suomiblogeja aika lailla sattumalta vuonna 2003, Mieto marinadi -blogin aloitin keväällä 2004 ja kulutusblogaamisen syksyllä 2005. Tämä kirjoitus taustoittaa hieman laajemmin omaa nettihistoriaani.