Kirjoitin syksyllä jutun Agronomiliiton jäsenlehteen, Alimentaan (4/09, s. 29–31), sosiaalisesta mediasta. Haastattelin juttuun Valion kehityspäällikköä ja kuluttajien verkkokäyttäytymisestä väitöskirjaa valmistelevaa Joonas Rokkaa.
Kainalojutun tein nettimaineen merkityksestä työnhaussa ja siihen kommentin antoi digitaalisen median asiantuntijana Aallon Tuija.
Koska kuvittelen, että juttu saattaa kiinnostaa joitakin tämän blogin lukijoita, niin otin sen talteen valokuvina (ovat siis alla ja ne saa klikkaamalla isommiksi).
Tässä lisäksi pari muutama lainaus tekstistäni:
Ruuasta keskustellaan netissä paljon – nettikeskustelujen hyödyntäminen Valiolla suunnitelmissa
“Rokka aloitti työnsä Valion brändiryhmässä tänä vuonna. Nyt yrityksessä on käynnissä useita nettiin liittyviä kehityshankkeita.
”Tosin edelleen olemme vasta kehittämässä käytäntöjä esimerkiksi siihen, miten tuotevastaavat voivat hyödyntää nettikeskusteluja. Aiemmin on voitu seurata vain myyntitilastoja. Nyt pystytään havainnoimaan, miten tuotteita oikeasti käytetään”, Rokka toteaa.
”Lisäksi usein on tarpeen ajatella tuotteita tai tuoteryhmiä laajemmin. Suomalaiset keskustelevat ruuasta netissä paljon, ja tietysti elintarvikkeisiin liittyvät myös turvallisuus, terveellisyys ja eettis-ekologiset näkemykset.”Hakukonenäkyvyys on osa brändin hallintaa
[- – -] Rokka muistuttaa hakukoneiden merkityksestä.
”Tietoa ei enää lähdetä etsimään yrityksen sivuilta, vaan hakusanat laitetaan Googleen. Tämä pitää muistaa niin brändien hallinnassa kuin yrityksen kannalta oleellisten keskustelujen löytämisessä.”Yrityksessä on huolehdittava siitä, että tuotteet ja tiedot löytyvät hakukoneiden avulla vaivatta. Toisaalta on hyvä tarkistaa, mitä kaikkea tuotenimellä löytyy: se voi olla käytössä myös jossain muualla ja aivan toisenlaisessa yhteydessä. Tällöin esimerkiksi kuvahaku voi paljastaa kuvia, joita ei tuotteeseen toivoisi yhdistettävän.
Valio seuraa keskeisiä ruokablogeja
[- – -] Myös Valiolla seurataan blogeja.
”Olemme kartoittaneet muutaman kymmenen keskeistä blogia. Tämä kartoitus on tapahtunut tekemällä hakuja ja tutkailemalla viittauksia ”, Rokka kertoo.
Suurempaa yhteistyötä bloginpitäjien kanssa Valiolla ei toistaiseksi ole. Moni yritys kuitenkin tuottaa markkinointia ja viestintää nimenomaan bloggaajille. Heille lähetetään tiedotteita ja kutsuja markkinointitilaisuuksiin tai toimitetaan tuotteita testikäyttöön.
Itse olen töissä julkisissa palveluissa, joissa asiakkaiden suhtautuminen on lähtökohtaisesti negatiivista.
Se on henkisesti hieman rassaavaa ja siksi ei yksinkertaisesti halua lukea kaikkia keskustelupalstoja, vaikka pitäisi.
Yritykset pystyvät julkisia palveluja helpommin muuttamaan epäkohtia palvelussaan ja heille mielestäni on tärkeää seuratakin, mitä blogimaailmassa tapahtuu.
Laitoin blogiini linkin tähän juttuun. Kiitoksia sen julkaisemisesta täällä. Uskon, että tämä voi inspiroida monia kirjoittajia blogiensa äärellä.
(Tässä vielä tarkka osoite: http://jennivoihyvin.blogspot.com/2009/11/blogit-voivat-antaa-tietoa.html )
Esa, valitettava tosiasia on, että me ihmiset tuppaamme usein antamaan nimenomaan kielteistä palautetta ja liian harvoin positiivista. Toisaalta jotenkin toivoisin, että yritykset esim. nostaisivat näitä saamiaan positiivisiakin kommentteja esiin eli sitä kautta kertoisivat huomioivansa nettikeskustelun eri puolet. Nythän esim. bloginpitäjille ei ole mitenkään selvää, onko yritys huomioinut palautteet.
Jenni, kiva, jos jutusta oli iloa! Nettikeskustelujen seurantahan yleistyy yrityksissä koko ajan.
Kiitos mahtavasta jutusta, itsekin linkitin sen omassa blogissani aihetta sivuavan postauksen yhteydessä:
http://gojiavocado.blogspot.com/2009/11/elintarviketeollisuus-ystava-vai.html