Viime viikolla Erkka kaipaili Konfabulaarissa yliopistojen viestintään RSS:n hyödyntämistä. Erkka oli tuskastunut sähköpostilistoihin, joiden viestejä, suurelta osin hänelle turhia, tunkee päivittäin. Jos edes osa tästä viestinnästä ohjattaisiin sivustolle, joka tarjoaisi RSS:n, niin kukin voisi hallita viestitulvaa tehokkaammin ja paremmin. Esimerkiksi blogiympäristössä etuna olisi myös se, että kaikki nämä viestit jäisivät kootusti talteen.
Samaa aihetta sivuaa myös Brian Soliksen blogiteksti (Sallan del.icious-linkeistä löytämäni, joten kiitokset hälle), tosin PR:n ja yritysten näkökulmasta. Solis toteaa, että yrityksen tiedotteet ovat, toisin kuin kenties ennen, tärkeitä nyt myös kuluttajille ja blogaajille. Siksi ne tulisi tarjota myös sellaisessa muodossa, että he voisivat helposti näitä hyödyntää.
Solis toki tähdentää, että sisältö on edelleen tärkeintä. Turhaa, tyhjänpäiväistä tiedotetta ei kannata edelleenkään maailamalle tuupata, vaikka se teknisesti olisi helppoa.
Minä mieluusti “tilaisin” yritysten sivuilta Google Readeriini enemmänkin RSS-hyödyntävää sisältöä, esimerkiksi tuotetiedotteita tai asiakasinformaatiota. En kaipaa enää yhtään jäsenkirjettä tai viikkoinfoa sähköpostiini, vaikka toki ymmärrän, että monet mieluusti tilaisivat niitä: eihän RSS vielä ole mikään tuttu juttu perusnetinkäyttäjälle.
Mutta kovin moni suomalaisyritys ei tarjoa tähän mahdollisuutta, joten nämä tiedotteet jäävät havaitsematta.
– – –
Konfabulaarista vielä sen verran, että minä ja Salla kerroimme, kuinka käytimme spontaanisti Jaikua viestinnän opintojaksolla. Aiheesta kirjoitin jo silloin syyskuussa, ja esityksemme lyhykäiset esityskalvot ovat SlideSharessa katsottavina.
Oulun TOL uusi sivunsa täksi syksyksi ja uudistuksen myötä etusivulle ilmestyi komeilemaan RSS Feed -logo. Homma tainnut vain jäädä hiukan kesken, kun feedin haku kaatuu 404:een ja palvelinvirheeseen.
Jeh, RSS olisi hyvä ratkaisu silloin kun kuluttaja tietää mitä haluaa. RSS on myös helpommin hallittavissa kuin sähköposti, joten vastaanottajan on helpompi sietää suurempaa infotulvaa kuin sähköpostin kohdalla.
Itse olen pari kertaa tilannut tarkkailusähköpostin koskien muutamaa kiinnostavaa tuotetta. Jostain kumman syystä sain kuukausittain ko. tuotetta hehkuttavan postin uudelleen ja uudelleen vaikkei hinnassa tai varustelussa ollut tapahtunut mitään muutosta. Suoraan varastotiedoista päivittyvä syöte kertoisikin minulle vain sen olennaisen, eli muutokset tilanteessa.
Esim. tällä hetkellä haluaisin Verkkokauppa.comista syötteen, jonka avulla voisin seurata valikoimissa olevien 4+ gigaisten USB-tikkujen tarjonnan ja hintojen kehitystä, lisäksi olisin kiinnostunut parin kameramallin hinta- ja pakettitarjouksista sekä haluaisin tiedon heti jos 17-tuumaisen kosketusnäytön hinta sattuisi tipahtamaan alle 320 euroon.
Jos puhutaan hieman edullisimmista tuotteista, niin videovuokraamoilta kaipaisin syötettä, joka informoisi aina kun valikoimiini tulee jotain uutta ja makuni mukaista.
Samoin ihmettelen etteivät kiinteistönvälittäjät anna mahdollisuutta tarkkailla haluttujen alueiden myytäviä asuntoja syötteen avulla, vaan kaikki pakottavat tilaamaan sähköposti-ilmoituksia. Asiahan ei ole ongelma jos etsii kämppää lyhyellä varoitusajalla ja tosissaan, mutta syötteen avulla voitaisiin saada kontaktia myös niihin uteliaisiin, jotka ajattelevat ostavansa asunnon vasta muutaman vuoden kuluttua.
Kuten sanoit, ongelmanahan on vielä, etteivät asiakkaat osaa käyttää RSS-syötteitä. Mutta kuinka paljon sen opettaminen vaatii? Jos yritykset lisäisivät sivuilleen yksinkeritaisen how-to -oppaan ruutukaappauksineen, niin äkkiäkös käytäntö ottaisi tuulta purjeisiin.
Ph: Niin, jos hommaa lähtee toteuttamaan, niin olisihan se sitten syytä hoitaa kunnialla loppuun.
Erkka: Hyviä nuo sinun esimerkkisi, juuri tuollaisille ratkaisuille olisi varmasti kysyntää. Näitä odotellessa!
Mutta kuinka paljon sen opettaminen vaatii? Jos yritykset lisäisivät sivuilleen yksinkeritaisen how-to -oppaan ruutukaappauksineen, niin äkkiäkös käytäntö ottaisi tuulta purjeisiin.
Suurin ongelma taitaa olla se käyttäjien asenne, josta konfabulaarissakin puhuttiin. Mutta luulisin, että syötteet alkavat vähitellen tulla netinkäyttäjille tutuiksi uutisten tarkkailussa jne, joten sikäli moni varmaan osaisi nähdä jo hyödyt myös kuluttaja-arjessaankin.
Näin juuri. Jotenkin vaan rasittaa kun asiakaskäyttäjät eli asiakkaat ovat etevämpiä netin hyödyntämisessä kuin yritykset, jotka eivät edes ymmärrä tilata tuollaista ulkopuolelta ja oma tiedotusosasto on pihalla kuin lumiukko. Eikä vain pikkuyrityksissä, vaan myös maailmanlaajuisissa suuryrityksissä.
Ollaanpa nyt rehellisiä
“Minä mieluusti “tilaisin” yritysten sivuilta Google Readeriini enemmänkin RSS-hyödyntävää sisältöä, esimerkiksi tuotetiedotteita tai asiakasinformaatiota.”
Niin todellako tässä maailmassa on puute mainoksista. Niitäkö varten RSS on kehitetty? Tuo voi olla markkinointi-ihmisen märkä päiväuni, mutta….
Antti: En väitä, että RSS on sitä varten kehitetty. Mutta ihan oikeasti minä seuraan hyvää ja hyödyllistä mainontaa sekä omasta kiinnostuksesta että ikään kuin ammatillisesti. Luenhan asiakaslehtiäkin, miksen sitten seuraisi RSS:ää? Jos esimerkiksi pankin sivuilta voisi tilata kuluttajalähtöistä, hyvää tietoa, niin toki sitä lukisi. Lukaise yltä vaikka tuo Erkan kommentti siitä, miten hän toivoisi yritysten häntä palvelevan.