Enää ei varmasti ole mikään uutinen, että netinkäyttäjistä ja sinne sisältöä tuottavista melkoinen osa on tyttöjä: he ylläpitävät blogeja, luovat profiileja erilaisiin palveluihin ja pitävät yhteyttä tovereihinsa netin välityksellä usein ahkerammin kuin pojat. Tämän totesi tutkimuksessaan PEW Research Center, eli amerikkalaistytöistä esimerkiksi kolmanneksella on blogi, kun pojista se on joka viidennellä.
Vaikka Suomesta ei aiheesta tilastofaktaa taida löytyä, niin uskoisin suuntauksen olevan samankaltainen. Tytöillä on esim. muotiblogeja, ja esimerkiksi kuvien laittaminen eri palveluihin on tytöillä ilmeisesti suositumpaa.
Tätä ilmiötä tarkastelee myös New York Timesin artikkeli. Siinä viitataan myös siihen PEWin tietoon, että pojat voittavat tytöt videoiden lataajina. Tätä selitetään esimerkiksi poikien tietyillä harrastuksilla, kuten skeittaus ja lumilautailu, joissa videot ovat jo pitkään olleet netissäkin käytössä. Tästä tulikin kommentteja myös tähän blogiin, kun kirjoittelin videoista ja blogeista.
Mika Lahdensivu kirjoitti, että Ruotsissa naiset hankkivat nykyisin valtaosain domain-nimistä eli kolme kertaa enemmän kuin miehet:
“Yhä useammin blogia siis pyöritetään omassa www-osoitteessa, mikä kuulostaa ikään kuin brändin rakentamiselta ja monessa tapauksessa mitä ilmeisimmin myös mainostulojen tavoittelulta.”
Olettaisin, että myös Suomessa yhä useampi blogi päätyy oman domainin alle. Toisaalta moni naispuolinen taitaa kokea aika luontevaksi tehdä jonkinlaista sivubisnestä netin kautta, esimerkiki myymällä itse tekemiään koruja tai muita käsityöjuttuja. Harrastuksen ympärille voi rakentaa myös nettikauppaa, jonka kautta myy muille niitä samoja tuotteita, joita itse tilaa ulkomailta (esimerkiksi helmet tai muut tarvikkeet, lemmikkiaiheiset tuotteet jne.).
Kaupanteko on helpottunut myös niin, että erilaisia palveluita on tullut lisää. Esimeriksi Etsy.com -sivuilla voi myydä ja ja ostaa käsintehtyjä tuotteita kansainvälisesti. Mukana näyttää olevan useita suomalaisia käsityöläisiä, joiden tuotteita usein löytyy esimerkiksi Helsingin pikkuputiikeista, mutta jotka verkon välityksellä pääsevät tietysti huomattavasti laajampaan tietoisuuteen.
Joka tapauksessa vaikuttaa siis siltä, että tytöt ja naiset ovat nykyisin jo ennakkoluulottomasti tekemässä netissä. Blogeissa mielestäni näkyy vaikkapa halua luoda omannäköinen sivupohja ja erityisesti moni muotiblogi panostaa, kuten luonnollista onkin, visuaaliseen puoleen. Epäilemättä siinä sivussa oppii myös teknisempää puolta, koodaamistakin, joka on perinteisesti totuttu ajattelemaan poikien juttuja (vaikka toki edelleen totuus on se, että tietotekniikan opiskelijoista pieni osa on tyttöjä).
Ja kun tytöt vielä verkottuvat niin virtuaalisesti kuin kasvokkain, niin ihmekös tuo, että tytöt näkyvät ja tuntuvat verkossa.
Huomasitko jo ruotsalaisille bloggaajille tehdyn kyselyn
Enpä huomannut, kiitti vinkistä! Näyttäisi siis Ruotsissa blogien olevan suurelta osin tyttöjen toimintaa eli vahvistaisi näitä käsityksiä sukupuolijaosta.