Maineenhallintaa netissä

Sain tänään mahdollisuuden kuunnella VTT Pekka Aulan ajatuksia aiheesta “Maineenhallinta online”. Luennon kohderyhmänä olivat tiedottajat ja vastaavissa tehtävissä toimivat, joten Aula lähestyi aihetta tältä kannalta: miten verkko näyttäytyy yhteisöviestinnän tekijöille ja mikä sen merkitys heille on.

Yhtä oikeaa tapaa esimerkiksi nettikeskusteluihin mukaan menemiseen Aula ei tietystikään sanonut. Hän totesi, että selkeät asiavirheet toki kannattaa korjata, mutta suinpäin ei liene järkevää säntäillä kommentoimaan jokaista nettiin ilmaistua ja sieltä löydettyä kommenttia. Toisaalta joidenkin yritysten kohdalla voi olla täysin sovelias ratkaisu jättäytyä kokonaan pois verkosta. Ja kuten Aula totesi, niin mölyä maailmaan mahtuu.

Aina vain tapaus Lehtovaara

Jälleen kerran esimerkkinä siitä, miten yritys reagoi väärin nettikeskusteluun, nousi esiin tapaus Lehtovaara (englanninkielinen selostus). Tietyllä tavalla kuvaavaa on, ettei parin vuoden sisällä mitään vastaavaa ole tapahtunut, josta olisi saatu uusi esimerkki, vaikka netissä on varmasti poristu ja kirjoiteltu. Yksikään yritys ei sentään ole enää lähtenyt oikeustoimilla uhkaamaan, eikä mitään muutakaan suoranaista kuluttajatapausta ole vielä noussut riittävän kiinnostavaksi.

Kuten on moneen kertaan todettu, että ilman median huomiota (ja blogaajan taustaa sekä aktiivisuutta) Lehtovaara olisi jäänyt vain pienen piirin tietämäksi jutuksi. Toistaiseksi asioiden nouseminen yleiseen tietoisuuteen vaatii muutakin kuin pirstaleisen ja hajaneisen netin.

Huono maine ei estä ostosta

Toisaalta aina näitä maine ja netti -juttuja kohdatessani mietin, että myös esimerkiksi eettis-ekologiselta maineeltaan huonommat yritykset tekevät kannattavaa bisnestä. Kuluttajan toiminta on häilyväistä ja monisyistä, ja valintahetkellä vaakakupissa painavat niin monet seikat.

“Tiedän, että McDonald’s ei ole maineeltaan paras valinta, mutta koska tiedostan tämän, voin ostaa sieltä silti pehmiksen, kun se on tässä kätevästi saataville”.

Eli se kysymys, mikä luennollakin nousi esiin: kuinka moni nyt todella on jättänyt menemättä Lehtovaaraan kyseisen selkkauksen vuoksi?

Ja miksi maineenhallintaan nimenomaan aina yhdistetään se tietyntyyppinen “kehuminen”, eli yritys yrittää näyttää olevansa kaikinpuolin hyvä ja vastuullinen? Miksi ei voi suoraan tunnustaa vaikka sitä, että yritetään tehdä mahdollisimman halvalla ja muusta viis, jos se on todella yrityksen tapa toimia? Sehän olisi rehellistä ja näin toimisi pohjana uskottavalle maineelle.

Welho osallistui blogikommentointiin

Viime viikolla sain yhden omakohtaisen “yritys mukaan nettikeskusteluun” -kokemuksen, kun Kulutusjuhlaan tekstin, johon kokosin muutamien blogaajien kommentteja Welhosta. Lähetin saatesanojen kera linkin kyseiseen tekstiin Welhon tiedottajalle, ja hän vastasi siihen asiallisesti jo samana päivänä. Liitin vastauksen osaksi blogitekstiä.

Kulutusblogin pitäjänä olen tietysti ilahtunut, että sain vastauksen. Viestinnän tekijän näkökulmasta tosin ymmärrän senkin, jos yrityksissä ei haluta lähteä nettiin blogeja kommentoimaan, sillä sehän vaatii resursseja, suunnittelua, linjauksia ja on oikeastaan varsin loputon suo.

Kulutusjuhlan tapauksessa etuna oli varmasti se, että mukana oli useita eri kommentteja ja tietysti se, että pisin mailin suoraan tiedottajalle. Siis “taviskuluttajaan” verrattuna minulla lienee etuna se, että ymmärrän hiukan paremmin, miten esimerkiksi yritysten viestintä toimii.

Tagged: Tags

5 Thoughts to “Maineenhallintaa netissä

  1. “Eli se kysymys, mikä luennollakin nousi esiin: kuinka moni nyt todella on jättänyt menemättä Lehtovaaraan kyseisen selkkauksen vuoksi?”

    Olen sattumoisin ollut seureessa, jonka tarkoituksena oli illastaa Lehtovaarassa. Tapaus Lehtovaara nousi matkalla keskustelunaiheeksi, lopulta päätimme mennä johonkin toiseen ravintolaan.

  2. Täsmensikö Aula, minkä tyyppisten yritysten kannattaisi pysyä poissa verkosta?

  3. Erkka: Jep, varmaan näitä tapauksia on ollut, ja ihan varmasti maine kärsi aikamoisen kolauksen.

    Pasi: Ei tällaisia täsmennyksiä esitetty. Lähinnä kyse oli siitä, että joillekin yrityksille tämä strategia voi sopia, esim. b-to-b -puolella. Eikä siis niin, että kannattaisi varsinaisesti olla pois, vaan että se voi olla toimiva malli.

  4. Yksinäisellä yrittäjällä tai pienellä yrityksellä on helpompaa kun ei tarvitse kaikesta palavereja pitää. Maineenhallinta nivoutuu silloin osaksi muuta Internet-markkinointia kuten bloggaamista, foorumikeskustelua ja hakukoneoptimointia.

    Maineentarkkailuunhan löytyy ihan ilmaisiakin välineitä eikä pieni yritys tarvitse kalliita seurantapalveluita tai -ohjelmia.

    Kirjoitin aiheesta päivää aikaisemmin lähes samalla otsikolla: http://nettibisnes.info/maineenhallinta-netissa/

  5. Arttu, joo, olen aivan samaa mieltä, ja ilmaisia, tälle ryhmälle sopivia työkaluja löytyy. Yksityisyrittäjähän voi ajatella nettiä kuten jokainen omaa netti-identiteettiään ja maineenhallintaansa: mielestäni samat asiat pätevät pitkälti sekä “tavisnettikäyttäjään” kuin pienyrittäjään ja voi hyödyntää myös samoja välineitä.

    Aulan luennolla käsiteltiin luonnollisesti jo vähän isompia firmoja eli niitä, joilla on se tiedottajakin :)

Comments are closed.