Muokkauksia: Tekstiin lisätty samana päivänä linkkiä muihin viittauksiin, seuraavana päivänä lisää ITviikon kesäkuisen jutun perusteella.
Viima oli havainnut, kuinka Fortum ja HeyDay (“uuden ajan bränditoimisto”) ovat lähteneet hakoteille trendikkäässä viraalimarkkinoinnissa: keskustelupalstoille pistetään muka-nuorekkaita kommentteja liittyen ilmastonmuutosta käsittelevään Fortumin sivustoon. Samainen HeyDay on myös kirjoittanut kommentteja keskustelupalstoilla liittyen Battery-energiajuoman markkinointiin.
Jos tästä hakee hyviä puolia, niin saatiin hyvä esimerkki siitä, miten netinkäyttäjät ja kuluttajat (tässä tapauksessa Viima) havaitsevat ja nostavat esiin näitä kyseenalaisia tapoja ja keinoja tulla nettiin mukamas teeskennellen tavallista nettikeskusteluun osallistujaa.
Se reilu meininki olisi enemmän kuin paikallaan, eikä netissä porrääviä kannattaisi aliarvioida. Fortumin ilmastonmuutoskampanjalle tällaiset paljastumiset eivät ole mitenkään positiivinen asia.
Lisäys klo 13.10: Jaikussa toveri Jahapaula löysi vielä lisää näitä Fortumin sivustoon liittyviä keskusteluita Suomi24:sta (Kirjoittanut: markkinointi 26.11.2007 klo 15.45):
“Mun mielestä fortumin ilmastokampanja http://www.fortum.fi/ilmasto/ on hyvä esimerkki siitä miten yritysten pitää jeesata ja ottaa kantaa isoihin ongelmiin/kysymyksiin. kummiskin isoilla yrityksillä on niin paljon näkyvyyttä jne. että ne pystyy ajamaan tän kaltasia isoja asioita vaivattomasti ja hyvin tommosilla kampanjoilla. Mun mielestä lisää isojen yritysten pitäis lähtee samalle linjalle! vai mitä te ootte mieltä?”
Ja itse Fortumin sivustokin meni sitten sopivasti jumiin. Yhteensattuma, liikaa liikennettä vai jotain ihan muuta?
Lisäys 29. päivä klo 11 (taas nti Jahapaulan ansiosta!):
ITviikon jutussa kesäkuun 18. päivä:
“Pahinta on osallistua keskusteluun ja kiistää väitteet salanimen turvin.
– Aina löytyy joku, joka selvittää kirjoittajan oikean ip-osoitteen ja henkilöllisyyden. Sen jälkeen tilanne vain pahenee.
Nokkeluudella pääsee paremmin maaliin. Yksi hyvä keino on kääntää keskustelu muualle.
Esimerkiksi kelpaa vaikkapa energiayhtiö Fortum, joka oli vielä vuodenvaihteessa kuluttajien hampaissa optiokohun ja sähkön hinnannousun takia.
Nyt sen imago on mitä ympäristöystävällisin ja henkilöstökin vaihtaa työsuhdeautonsa vihreämpiin vaihtoehtoihin.”
Köh, ai Fortumin imago mitä ympäristöystävällisin? Ja nyt puoli vuotta jutun julkaisun jälkeen nettimainetta hallitaan sallimalla tökerien viestien laitto keskustelupalstoille? Enpä sanoisi Fortumia erityisen nokkelasti toimivaksi.
Disclaimer: Olen itse tehnyt yhdessä Whitevectorin Antti Nikun ja Tommi Lehtosen kanssa tekstin “Netin puskaradio viestii – myös yrityksille” (pdf).
Kiitos vinkistä 🙂
Eipä kestä, vuoroin vieraissa jne. 🙂 Ja hyvin olit aihetta omaan blogiisi ruotinut: lukekaas muutkin Erkkaa: On the Internet, nobody knows you’re a dog (but everyone senses you’re a phony asshole).
Noita sivustoja on tosiaan hyvinkin paljon lisää, itse luettelin vain muutaman kun en viime yönä jaksanut asiaa pitempään kaivella. Esimerkiksi Batteryn linkkiä näytti olleen eri muodoissaan mainostettu monilla kymmenillä sivustoilla, suurimmalla osalla juuri samalla tyylillä, josta itse lainasin esimerkin.
Viima: Kiitos lisätiedosta ja tietysti koko bongauksesta! Tuolla Jaikussa tästä heräsi vähän laajempaakin mielipiteiden vaihtoa.
Fortum saattaa nyt kuvitella suorittaneensa “viherpesun” maineelleen, mutta sikamainen optiopolitiikka ja taannoinen hinnannostosekoilu eivät aktivistikuluttajilta unhoitu =D
http://kirsihaapala.blogspot.com/2008/11/tarttuuko-vihre-vri.html
Sivusin myös aihetta omalla blogillani.