Nokia reagoi blogiteksteihin

Sain Nokialta sähköpostin, jossa kerrottiin:

“Huomasin, että olet hiljattain kirjoittanut Nokia Musiikkikaupasta.

Ohessa on linkki tänään julkaistuun tiedotteeseen, jossa kerrotaan mm Nokia Musiikkikaupan uudesta kotimaisesta tarjonnasta.

http://www.nokia.fi/A4351021?newsid=120171

“Hiljaittain kirjoittamani” viitannee mitä ilmeisimmin Kulutusjuhlan tekstiin Nokian musakauppa palvelee valikoiden. Muuta juttua aiheesta en ole kirjoittanut.

Sähköpostiini on tipahtanut aiemmin myös jonkin muun yrityksen tiedote, jonka olen epäillyt tulleen blogieni vuoksi. Mutta täyttä varmuutta tästä en tiedä, koska toimittajan hommien vuoksi voin päätyä postituslistoille myös muuta kautta.

Kyseinen Nokian tiedote oli silkkaa mainosta, eikä millään lailla vastannut niihin ongelmiin, joita tuohon blogitekstiini oli koostettu. Väittäisin, että jos on Nokian musiikkikaupasta kirjoittanut kriittisesti, niin tähän tiedotteeseen linkin saaminen ei kyllä tilannetta paranna, päinvastoin. Vai mitä mieltä on esimerkiksi Halo Efekti, jolta lainauksen tuonne Kulutusjuhlaan otin?

Pienenä havaintona tuli huomattua myös se, että itse tiedote ei näkynyt minun Firefox-näytölläni kunnolla eli oikea reuna tasaantuu niin, että rivien loput ovat näkymättömissä: liehureuna ja kaikki tekstit tulivat kokonaan näkyviin Safarin kautta.

Tagged: Tags

14 Thoughts to “Nokia reagoi blogiteksteihin

  1. Sinäkin, brutukseni (aina liehureunaa myöten)! Ja minun “kirjoitukseni” oli pari blogissa julkaistua delicious-linkkiä…

  2. Jaiku ei taida olla vielä näiltä osin seurannassa… “Huomasin, että olit hiljattain keskustellut Nokian musiikkikaupasta…” 😀

  3. Myös Larko kirjoitti samaisesta musiikkikaupasta. Pitääkin mennä kysymään, onko Nokia lähestynyt häntäkin!

  4. Heh, minä kun olen kirjoittanut vuosien mittaan Nokiasta ennen tätä epäonnistunutta musakauppakäyntiäkin myös Nokian aasialaisten työnkekijöiden työoloista, mitkä eivät ole ollenkaan niin hienot kuin annetaan ymmärtää (SASK-referointia, muistaakseni) ja suomalaisten työntekijöiden hienoista titteleistä, joilla kompensoidaan pientä palkkaa, mutta suurta vastuuta – niin minullehan ei tällaisia tiedotteita tietenkään laitella.

    Tilanne kaupassa on sama kuin ennenkin. En pääse sisään. On olemassa joku plugin, jolla Mozillan saa emuloimaan IE:tä – mutta sellaistahan minä en rupea asentelemaan, joten tuo puoti on saavuttamattomissa – ei sillä että erityisesti himoitsisin sinne pääsyä muutenkaan. ;D

    “On tärkeää, että mieleisen musiikin löytäminen ja ostaminen tehdään mahdollisimman helpoksi kuluttajille. Siksi toivotammekin Nokia Musiikkikaupan tervetulleeksi markkinoille.”, sanottiin vinkkaamassasi tiedotteessa. Sallikaa mun nauraa röhönaurut =D Buahahahahaha! =D

  5. …niin, tiedote näkyy kyllä minulle muuten ihan hyvin, mutta “liehuva reuna” on kyllä ruma kun on tottunut molemmista päistä tasattuihin riveihin.

  6. Liehuvat reunat on kivoja!

    nimm. kadottaa rivin aina sitä vaihtaessaan

  7. @Marjut, ei sitä näköjään suuria vaadita, että pääsee Nokian listoille 🙂

    @erkka, sitten menisikin mielenkiintoiseksi, jos alkaisi tulla postia Jaiku-keskustelujen perusteella. Tänään olen tainnut Jaikussa kommentoida mm. Jaloviinaa, joten ehkäpä Alko nappaa siihen pian kiinni, heh!

    @Halo Efekti: Sinut on sitten varmaan laitettu listalle, jolle ei tiedoteta 🙂 Tiedote oli kyllä kokonaisuudessaan sankkaa mainos-diibadaapaa tai Liibalaabaa, eli ei vakuuttanut.

  8. @erkka & @marikoo: kyllä mä ainakin niitä jaiku-keskusteluja seuraan. Itsekin olin yhtä niistä synnyttämässä 😛

    Raportoin itsekin tänään päivällä tuon FF:lla ja Safarilla ongelmallisen rivityksen, joten se pitäisi olla korjauksessa.

    Mä tsekkaan, että tämä palaute menee perille ja katson kanssa sen Kulutusjuhlan postauksen huomenna.

  9. Jussi-Pekka: hehe en epäile, nauratti vain ajatus, että jossain vaiheessa homma automatisoituu, niin spämmikin muuttuu verkkokeskusteluseurannan avulla kontekstipohjaiseksi 😀

    Siihen asti “kudos” vaan kaikesta reagoinnista, käytäntöjen kehittymistä on kiva seurata 🙂

  10. Muuten, se sama puoti on olemassa myös saksalaisena ja brittiversiona (URL muuten sama, mutta .de ja co.uk) ja kummassakin tietysti se sama syrjintäilmoitus. Mahtaa varsinkin Saksassa kauppa käydä, siellä kun niin tykätään Nokiasta nykyisin. 😛

  11. Joo. Blogitekstien seuranta on “ihan normaalia” online brandinhallintaa. Todennäköisesti ilmiö hiipii hiljaa Suomeenkin vähän isompien yritysten digimarkkinoinnin settiin viimeistään tämän vuoden aikana.

    Manuaalisestihan blogeja ei “tietenkään” valvota, vaan taustalla on yleensä jokin softa kuten Nielsenin BuzzMetrics (tai kotimaan oloissa esim. WhiteVectorin TracSense).

    2k

  12. @Jussi-Pekka, toki sinun harjoittamasi seurailu tiedetään ja se, että oletettavasti kauttasi saadaan palautteet eteenpäin 😉

    @Larko, kiitos lisäinfosta.

    @2 K: Juu, seuranta toki tiedetään. Eräänkin seurantapalveluja tarjoavan firman markkinointitilaisuudessa oma blogini näkyi, kun olin kyseisen yrityksen täällä maininnut (blogiini olen jokusen tekstin aiheesta kirjoittanut). Mutta ongelma tulee tämänkaltaisissa tapauksissa, kun kriittisesti kirjoittaneiden blogeista otetaan sähköpostit ja heille lähetetään sitten bulkkihehkutusmainos. Tällöin suoritettu seuranta ja siihen reagointi eivät oikein toimi niin kuin olisi toivottavaa.

  13. DigiTodayssa oli taannoin juttu, jossa Nokian viestinnästä ihminen selosti kuinka he tykkäävät bloggaajista. Tarkemmin sanottuna, Nokia tuntuu tykkäävän niistä fanboy-blogeista, joissa puhutaan vain Nokiasta, mutta DigiExpossa PuhujainKulmalle ei haastattelua antamaan nokian esittelijät heltyneet. Tähän mennessä yksikään suomalainen teknoblogi ei ole vaikuttanut kelvanneen Nokian sidosryhmäksi. Ja nyt ne spämmää tiedotetta satunnaisille (Blogilistan kärkipaikkojen?) bloggaajille. Voe elämä. Graaaaaaah. 😀

  14. Suviko, tässä varmaan on edelleen vähän harjoittelua, että mitä, miten ja kuka 🙂
    Blogilistan kärkipaikkojen blogaajista en tiedä, kun Kulutusjuhlakin on kummiskin vasta siellä sadan tienoilla suosituimpien listalla. Mutta mitä ilmeisimmin jotain tutkailua on tehty ja kartoitettu musakaupasta kirjoittaneita, mutta ei ole huomioitu sitä sävyä, jolla aihetta on blogeissa käsitelty. Ihan mielelläni olisin ottanut mailin, jossa olisi vastattu noihin blogiteksteissä esiinnostettuihin kysymyksiin musakaupan käytettävyydestä.

Comments are closed.