Viestinnän ammattilainen Anja Alasilta kirjoitti vuoden ensimmäisessä blogitekstissään, että nyt alkoi suomalaisten yritysblogien vuosi: hän uskoo blogien tuovan kaivattua vuorovaikutusta yritysten ja asiakkaiden tai johdon ja henkilöstön välille.
“Bloginpitäjien teksteihin näyttää myös iskostuvan ilahduttavaa suorasukaisuutta. Ajat ovat sen verran poikkeukselliset, ettei tästä selvitä talouskasvun vuosina tavaksi tulleella sanahelinällä.”
Toivottavasti Alasilta on tässä oikeassa. Ehkä poliittisten blogien viimevuotinen esiinnousu saa yritykset uskomaan, että kenties blogilla voisi tehdä jotain oikeasti hyödyllistä ja verkkokirjoittamiseen omaksuttaisiin uutta asennetta?
Itse odotan myös sitä, että yritykset ryhtyisivät osallistumaan verkkokeskusteluun muuallakin kuin niissä omissa blogeissa. Luulisi, että tänä vuonna nähdään yhä useampia suomalaisia “sosiaalisen median viestijöitä”, jotka nettikeskusteluseurannan lisäksi myös kävisivät korjaamassa keskustelujen virheitä tai antamalla vinkkejä.
Pienille yrityksille tämä on usein helpompaa ja siitä minullakin on jo omia kokemuksia: Kulutusjuhlassa oli tekstiä soijakynttilöistä ja niiden valmistaja kävi kommentoimassa soijan alkuperää.
“Hei!
Olen Kynttiläpaja Kalevantulen yrittäjä ja löysin keskustelun sattumalta, kun googlasin netistä sanalla “soijakynttilä”. Yksi syy siihen, että päädyin käyttämään kynttilöissäni soijavahaa oli se, että vahaan käytetty soija on viljelty Pohjois-Amerikassa eikä sen tieltä siten ole hakattu sademetsää. Saadakseni asiasta varmuuden tenttasin tavarantoimittajaa useaan otteeseen ja kirjallisten ilmoitusten lisäksi heidän (brittiläinen) edustajansa kertoi omin silmin nähneensä, kuinka soijapellot kasvavat tehtaan ympärillä eikä soijaa todellakaan tuoda mistään muualta. Lisätietoja käyttämästäni soijavahasta löytyy tavarantoimittajan sivuilta http://www.ngiwax.com“
Tämä tietysti kertoo myös siitä, että monilla suomenkielisillä sanoilla Googlessa on vielä hyvin helppo päästä esiin, eli yrittäjä voi bongata pelkästään googlaamalla omaa yritystään tai siihen liittyviin palveluihin ja tuotteisiin liittyviä keskusteluita.
itse haluaisin nähdä suomalaisyritysten avaavansa liiketoimintaansa liittyvää dataa (sosiaaliseen) verkkomediaan, esim. läpinäkyvä hinnoittelu olis jees, plz, ja haluaisin myös nähdä laadukasta, avointa keskustelua yritysten edustajien taholta eikä virkaläppää virkanaama päällä – kaikkiin mahdollisiin firman prosesseihin ja niiden kuluttajien kanssa yhteiskehittämiseen liittyen.
Tuo olisikin jo tosi iso askel, tai siis oletettavasti vielä liian iso harppaus suomalaisfirmoille tänä vuonna tehtäväksi. Mutta ehdottoman tervetullut muutos, jos vain toteutuisi.
Itsekin uskon, että blogeja tullaan näkemään 2009 aikana yhä enemmän. Vahva merkki blogien valtavirtaistumisesta on että jotkut teknofriikit kirjoittelivat 2008 loppuvuonna jo siitä miten menneen talven lumia blogit ovat. Varhaisten omaksujien siirtyminen seuraavaan nousevaan aaltoon on aina hyvä merkki ilmiön siirtymisestä todella massojen pariin. Esim Twitterin perustajan kommentit blogien kuolemasta (http://www.boston.com/bostonglobe/magazine/articles/2009/01/04/life_is_tweet/).
Olen itse ehdottomasti samaa mieltä, että ensin pitäisi kaikkien yritysten edustajien aloittaa jalkautuminen olemassa oleviin medioihin ja kanaviin. Esimerkiksi Vierityspalkissa (http://www.vierityspalkki.fi) näimme 2008 aikana jo viikottain kommentteja yritysten edustajilta jotka kommentoivat artikkeleitamme ja toivat esiin omaa näkökulmaamme. Ajoittain käytiin todella kiivastakin keskustelua lukijoiden ja yrityksen edustajien välillä.
Oman blogin perustamiseen neuvoisin vasta sitten kun tuntuu siltä, että haluaisi yhden paikan jossa koostaisi yhteen kaikkea sitä tietoa mitä eri puolilla verkkoa kommentoidessa syntyy.
Huomattavaa on minusta myös, että monet konsultti- ja asiantuntijafirmat ovat jalkautuneet blogeihin paljon tuotevetoisia firmoja paremmin tällä hetkellä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi meillä Vierityspalkissa monia artikkeleita kommentoivat alan todelliset asiantuntijat ja alan palveluyritykset, mutta silti tuotteen oma edustus puuttuu. Muutamassa tapauksessa vielä satun tietämään että tuotteen edustajat lukevat meitä ja ovat tietoisia tästä keskustelusta mutta eivät jostain syystä osallistu keskusteluun.
Blogien seuranta tulikin varmasti 2008 monelle tutuksi. Nyt pitäisi käydä kouluttamassa myös osallistumista.
Hienoa jos näin käy, mutta uskoni yritysbloggaukseen on kyllä hiipunut ja pelkään että on kyseessä vain yksittâisiä sattumia.
Sosiaalinen media sen sijaan voisi olla tämän vuoden iso juttu yrityspuolella, koska jolleivât firmat lähde mukaan asiat tapahtuvat ilman heitä. Esim LinkedIn voi heijastaa melkein paremmin firman tietyn alan osaamista kuin sisäiset tietokannat tai Who’s Who -vimpaimet.
Seuraan mielenkiinnolla kehitystä sekä kotimaassa, Ranskassa että USAssa !
Perttu, minäkään en ensimmäikseksi suosittele sitä oman yritysblogin perustamista: järkevämpää on todellakin opetella verkkotoimintaa muualla. Tietty epätietous ja hämmennys vallitsee vielä monessa firmassa: kuka voi kirjoittaa, mitä ja minne?
Vierityspalkki on hieno esimerkki asiantuntemusta keräävästä ja keskustelua herättävästä blogista, ja toisaalta myös siitä, että kun on tietoa, näkemystä ja jo hieman pidempää blogihistoriaa, niin homma toimii.
Maurelita, blogien rinnalle on kieltämättä tullut paljon muuta, joka usein toimii paremmin ja tehokkaammin. Olenhan minäkin esim. Facebookissa jonkun yrityksen ryhmässä ja saan sitä kautta tiettyjä tietoja, jotka sopivat juuri siihen ympäristöön hyvin. Ja kun Facebook on tällä hetkellä niin laajalti käytössä, niin ihmisten on se helppo omaksua.
Suomi tulee internet-vauhdilla perässä 😀 Mutta aikansa ottaa se isossakin firmassa, kuten meillä Nokialla. Ensimmäiset oikeat blogit olivat pystyssä 2005, mutta edelleen saa sisäisesti ohjeistaa ihmisiä osallistumisesta ja yrittää voimauttaa heitä siihen. Muutos ottaa aikansa, niin kansallisella kuin globaalillakin tasolla.